předchozí příspěvky
1) Když vidím využití uhlíku v konstrukci křídla, nezkoušel nebo nepřemýšlel někdo nad příhradovou konstrukcí trupu z uhlíku u letadel typu piper l-4 apod? Problém budou asi spoje...
2) Akademik-bude to těžké (ve smyslu hmotnosti).
Spíš by se taková konstrukce uplatnila u větších modelů a z tenkostěnných trubiček, ale stejně to bude těžké a značně drahé. Uhlíkové kompozity mají sice spoustu skvělých vlastností, ale musí se správně využít.
Když dělám VOP na modely F-1G, je docela znát hmotnostní rozdíl mezi pásky 0,8x0,2 a pásky 0,8x0,11. Přičemž ty druhé naprosto s rezervou stačí na požadované zpevnění konstrukce. Šikovní si seženou pásky 0,8x 0,08
3) Akademikrichard » 21 črc 2016 16:27
S tím že to bude dražší souhlasím, nicméně uhlíkový kompozit má samozřejmě vyšší měrnou hmotnost než balsa, ale taky má řádově větší modul pružnosti a mnohem větší specifickou pevnost než balsa => použití menších průřezů (minimální průměr tyčky na trhu 0,6mm). Osobně vidím největší problém ve spojích. Jak udělat spoj v takové příhradovině, aby byl efektivně využitý potenciál materiálu. Jinak řečeno, aby konstrukce nepraskla ve styčníku při nižším zatížení než při kterém může nastat nějaký mezní stav v prutu. Jinak se omlouvám za OT a plevelení vlákna O:-) .
4)Bereš to moc vědecky
Příhradovina podle mě není dobré využití uhlíku.
Typicky špatné použití uhlíku je nahrazení spojky křídel u větroňů z duralové trubky trubkou uhlíkovou o stejném průměru. Nebo nosník z pásnic dejme tomu 0,5x3 naplocho, a mezi tím stojina z balsy 1mm.
U minimaket je podle mě velmi dobré využití uhlíkových tyček jako podvozkové nohy, vzpěry, ať už samostatně nebo dotvarované balsou, pak různé výztuže oblouků, sendvič balsa-uhlík-balsa, vyztužení nosníků, odtokovky...
Prostě uhlík není ani ocelový drát, ani dřevo, a je třeba s ním podle toho nakládat.
Pokud by poslední čtyři příspěvky přesunul admin do sekce dílna, téma Uhlík a jiné kompozity při stavbě minimaket, bylo by to možná fajn.