Guma

Modelářské vybavení, nástroje, pomůcky, připravky, stavební postupy, technologie a použité materiály

Moderátoři: Jiří Doležel, Pavel Stráník

Odpovědět
Pavel Stráník
Reakce: 39
Příspěvky: 1238
Registrován: 28 pro 2009 22:46
Bydliště: Brno

Re: Guma

Příspěvek od Pavel Stráník » 20 úno 2012 14:00

Pokud bych měl uvést můj názor na testování gumy, tak v tom nevidím pro běžného minimaketáře jako jsem já smysl. Kdysi jsem si to zkusil, měřil moment při natáčení a vytáčení, kreslil grafy - a zařekl jsem se že už toto martýrium nikdy více nepodstoupím. Tehdy člověk stejně neměl v gumách moc na výběr a dnes zase je různých šarží tolik, že kdybych je měl všechny takto měřit tak nedělám nic jiného. Navíc vliv gumy na letové výkony oříška se rapidně zmenšuje s ohledem na jeho složitost, takže budu-li stavět třeba Kalinina, tak je kvalitní guma opravdu hodně poznat, ale u takové třeba Soptwith Baby už je to skoro jedno (vyzkoušeno, rozdíl v čase dělá max. kolem 3s). U dvacetinek pak je to podle mě jedno úplně - sebeslabější termika (a dokonale zalétaný model :cry: ) má větší význam než rozdíly v kvalitě jednotlivých šarží gumy (o volbě předlohy ani nemluvě), F4D lze pak klidně létat třeba na gumu "od trenýrek" ;) .
Tím nechci v žádném případě snižovat hodnotu provedených měření a porovnání jednotlivých šarží SS TAN, ale praktičtější význam mají pro různé halové blanokřídlé kategorie (které ani nejsem dnes schopen všechny vyjmenovat, s maketařinou toho však moc společného nemají). Ale souhlasím s Martinem, že referenčním modelem by asi mělo být něco jiného než Soptwith Rainbow :? a sledovanými parametry pak i jiné hodnoty než doba letu (ty by ale bylo bez telemetrie či ukládání dat v modelu a řady senzorů dost těžko možno získat).
0

Lubomir Koutny
Reakce: 36
Příspěvky: 2763
Registrován: 04 pro 2010 17:44
Bydliště: Brno

Re: Guma

Příspěvek od Lubomir Koutny » 20 úno 2012 18:38

Vážení kamarádi, pokud by výsledky mých testů byly zde přepsány úplně a závěry se neomezovaly pouze na na konstatování, že tato guma není vhodná pro halové modely, pak by se tam objevily i teplota u jednotlivých měření a hlavně komparativní testy, které jsem dělal na modelu P-30. Také by jste si možná všimli, že gumě TAN SS 4,0 +- 0,05 g/m dávám přednost hlavně proto, že mi a mým bažantům do P-30 stačí 4 vlákna, kdežto u té tenčí je potřeba 5 nití, totéž platí i u mých dvacetinek a kdo někdy dělal svazky z pěti nití, tak ví o čem mluvím.
Znovu opakuji, že se u peanutu RAINBOW jednalo pouze o komparativní testy a výsledky vždy jsou lepší u gumy s větším momentem. Jestliže však guma TAN SS 2005 při váze 3,18 g/m měla dostatečný moment na to, aby RAIBOW vystoupal až do výšky 8,5m a přistával s posledními otáčkami , ta guma měla Km = 12 , pak kvalitní měkčí guma k tomu, aby měla stejnou měrnou ernrgii by musela mít Km = 14.
On ten RAINBOW létá vždy na stejné množství gumy. Ano, znovu opakuji, že to není žádné exaktní měření specifické akumulované energie,
jedná se pouze o porovnání - proto také název komparativní letový test. Blíže k exaktnosti by takový test byl, pokud by se z každé gumy
uděla svazek stejné váhy a stejného středního momentu. Ano, i když mne již tato debata unavuje tak slibuji, že pokud mi takové svazky bude někdo připravovat, tak výsledky budou exaktnější. Spíše však bude pravdou, že vás svými testy již nebudu unavovat.
Martine rád ti věřím, že při nákupu gumy TAN SS 01/2010 nikdo nikoho nepodplácel, žádná konspirace a stačilo zavolat. K tomu, abych mohl zavolat a tuto gumu objednat, tak bych musel vědět, že se tato várka povedla a že ji Hořejší má. Ale tato informace se ke mně nedostala, stejně jako i ostatním hochům v Brně. Když jsem se dověděl, že tato várka je dobrá, tak již byla vyprodána.
Mimochodem létáme také s halovými modely A-6 stejný svazek smyčka 1,35 g/m z této gumy (kousek jsem dostal od Kaplana) jsem mohl porovnat s gumou 1,35 g/m od Kaliny (šarži neznám) a ta Kalinova měla větší moment, éro přistávalo s vytočeným svazkem o půl minuty později. A to existuje guma 1999 a hoši létající F1D za ni platí 10x nominální hodnoty. Nicméně Ivan Trégl vyhrává ME i MS na gumu, kterou získal sběrem ze země, když ze země zvedl odhozený stržený svazek z modelu F1B Milana Nového.
0
Naposledy upravil(a) Lubomir Koutny dne 21 úno 2012 08:20, celkem upraveno 1 x.

Pavel Stráník
Reakce: 39
Příspěvky: 1238
Registrován: 28 pro 2009 22:46
Bydliště: Brno

Re: Guma

Příspěvek od Pavel Stráník » 21 úno 2012 08:12

Lubomir Koutny píše:..... Spíše však bude pravdou, že vás svými testy již nebudu unavovat.
Ale to by byla celkem škoda. To že někteří zpochybňují metodu je celkem normální a stává se to i u mnohem sofistikovanějších vědeckých výzkumů. To že někteří jedinci zpochybňují vlastní smysl měření je jejich osobní názor na který mají snad nárok a nikdo je nenutí aby tato měření prováděli či už vůbec jen četli. A že někdo má jiné zkušenosti s nákupem v Hořejšího e-shopu je klidně možné, ale už sama informace o tom že došlo k nějakým problémům s dodáním požadovaného zboží může být užitečná pro ostatní, třeba pro to aby si zkontrolovali co vlastně dostali. A zveřejněné testy jsou zase jediná možnost jak se dostat k charakteristikám jednotlivých šarží gumy, které tuto kontrolu umožní.
0

Uživatelský avatar
Bayeux
Reakce: 3
Příspěvky: 113
Registrován: 06 úno 2010 17:44
Bydliště: Ruda nad Moravou

Re: Guma

Příspěvek od Bayeux » 21 úno 2012 11:06

Dovolím si jen postřeh...
Nejsem ortodoxní gumičkář - paradoxně jsem toho nejvíc nalítal snad na Pandu. O té se vědělo (nebo alespoň já), že umí - ale má snad křivý řez a nevyzpytatelně praská. A tak jedinou zkouškou bylo jeden svazek natočit do prasknutí a podle toho točit model, kolik si kdo "lajznul" a modlit se.
Ale shodou okolností - a snad i vyprovokován tímto vláknem - jsem měl potřebu v současné době nějakou gumu nakoupit, i pro větší gumáky (jejichž jeden svazek by mi zdecimoval veškeré domácí zásoby převážně NO NAME gumy, u níž znám jen průřez a že je to TAN II).
A po pravdě - rozhodně si vážím všech pokusů zjistit a zajistit dobrou gumu, sám to neumím a nehodlám s tím začínat.
Ale výsledek a zjištěné závěry byly pro mne (coby vlastně laika gumy TAN SS) docela matoucí - hodnot hodně, ale cože vlastně objednat, kde objednat a co vlastně dostanu ?!?
Nepotřebuji "špičkovou" gumu, které je o promile lepší než jiná, vlastně je mi i jedno její datum narození. Chtěl jsem jen na jistotu gumu, které je osvědčena spíš než na standech a v laboratořích samotnou praxí - v létajících modelech. Naštěstí se mi její obstarání povedlo (díky, pane dotyčný ;) ) - protože prsit se gumou s dobrým ročníkem bez jejích praktických "dovedností" nehodlám.
Závěr? Víc nepovím, zase natočím jeden svazek do prasknutí a budu se modlit. Naštěstí jsem ve stavu, že byť jen 3 ladné kruhy modelu letícího na trenkovou gumu jsou mi milejší než natáčet se vzorečky, kalkulačkou, teploměrem a staženou ...
0

seawindttt
Reakce: 0
Příspěvky: 206
Registrován: 11 lis 2010 00:12
Bydliště: Bor

Re: Guma

Příspěvek od seawindttt » 21 úno 2012 11:40

Já zjišťuji,že nemá smysl již gumu rozlišovat podle nějaké "šarže",protože jak sám vidím,jedna šarže=deset šarží pomícháno do sebe a pak se v tom pes vyzná.

Jarda
0

Uživatelský avatar
Bayeux
Reakce: 3
Příspěvky: 113
Registrován: 06 úno 2010 17:44
Bydliště: Ruda nad Moravou

Re: Guma

Příspěvek od Bayeux » 21 úno 2012 13:36

seawindttt píše: ... a pak se v tom pes vyzná.
To myslíš toho cvičeného foxteriéra od souseda pana Koutného ? :D
(... nedalo mi to :twisted: )
0

shark
Reakce: 5
Příspěvky: 800
Registrován: 20 úno 2010 20:39
Bydliště: Odolená Voda

Re: Guma

Příspěvek od shark » 21 úno 2012 16:59

Když to tady tak hezky žije, připojím pár vět.
Testy a měření jsou sice záslužná činnost, ale jejich závěry-guma je hrozná, mizerná, strašná- jsou dost zavádějící a hlavně pro méně zkušené poněkud matoucí. Někoho to může i odradit od létání. Vždycky si vzpomenu na jednoho (téměř) bývalého minimaketáře, který mi v Týnci vykládal cosi o tom, jak se dvacetiny nedají létat, protože není dobrá guma. Vzápětí mu zdrhnul jeho Fairchild v termice. I s tou mizernou gumou. (ahoj Adame!)
Přijde mi to docela legrační, stěžovat si na gumu, když to, co je dnes k mání, je nejlepší guma co kdy byla.
Pokud vím, Pirellka snad měla vyšší energii/hmotnost a to je tak vše. Její šarže se taky dost lišily a nikdo to moc neřešil. Brown T-65? Nebo snad kulatá a tvrdá maďarská Lactron?
Ne, ne, máme se opravdu nejlíp ze všech gumičkářů.
Možná právě proto jsme trochu rozmazlení. V padesátých, ale ještě i v sedmdesátých letech dostávali reprezentanti gumu na dvacet, třicet svazků a s tím museli vystačit na celou sezónu. A při tom-Franta Dvořák a Pepík Klíma, říká vám to něco?
Jenže dneska se do gumy točí co to jde, svazek je po jednom letu nepoužitelný, když je menší krouťák, stavitelná hlavice nefunguje jak má a pak je nejlepší svést to na gumu. A soutěžní létání v kdysi krásné kategorii Wakefield dnes snad už ani není o radosti, ale o penězích.

Nářky nad tím, že nedostanu tu správnou, kterou chci?
Jako mladík jsem neměl na nárok na nic jiného, než černou Optimitku- mimochodem, Pé-třicítka mi s ní spolehlivě nalétla maximum, když jsem pochopil, kdy to ,,tam“ mám hodit.
Experti si Pirellku sehnali, kluk z vesnice neměl absolutně šanci. A dva modelářské kroužky, které jsem ve svém okolí mohl navštěvovat, neměly dlouhého trvání, neb jeden byl založen jakýmsi hochem, který potřeboval svazácké body do přihlášky na VŠ a druhý jistým dosti známým modelářem tehdy vojančícím poblíž, který se potřeboval ulejt z posádky. Zájem obou o nás, nadšené zoufalce, byl nulový.
Dnes si slušnou, velmi dobrou, nebo i opravdu špičkovou může koupit každý trochu gramotný živočich s trochou kapesného. A při běžném polétání rozdíl mezi šaržemi nepozná, při troše zkušeností se dá s jakoukoli šarží létat velmi úspěšně i soutěžně, snad s výjimkou kategorií F 1D a F 1B, ale i tam se jednou budou muset modely přizpůsobit, nebude-li jiná guma než ta, na kterou nyní s chutí nadáváme.
Já tedy tu 01/2010 mám, je dobrá, i když ji nemám dokonale ověřenou a neznám zatím její meze. Zároveň jsem ale koupil u Vaňoucha cosi z roku 2009 a ta guma je opravdu výborná!
Vaňouch ji bral od Hořejšího. V duchu předchozích příspěvků se tak dobrá guma měla dostat jen mezi vyvolené a ne mezi plebejce, natož pak do obchodů. No, a dostala.

Tak nějak tuším, co by chtěl Luboš Koutný. Gumu, která vydá spoustu energie točená na 70% a svazky z ní namotané vydrží několik let. Já bych takovou chtěl taky, vzhledem k mojí spotřebě asi ještě víc. Jenže taková guma není, tak to nefunguje. Ve Formuli 1 s ostatními také můžete soupeřit jen když šlapete naplno. Na půl plynu to nejede.

Naprosto souhlasím s předpisateli, že je třeba přizpůsobit éro gumě, která je k dispozici.
Což ovšem vyžaduje jisté zkušenosti a znalosti. No a tím se vracím na začátek svého příspěvku a házím pomyslnou rukavici směr Brno. Nebylo by lepší místo těch zdrcujících závěrů napsat něco ve smyslu-pro tuto gumu bude lepší vrtule s užšími listy a menším stoupáním, nebo …?


Rozhodně nechci, aby můj příspěvek vyzněl nějak konfrontačně, jen ty nářky nad špatnou gumou v souvislosti s minimaketami trochu nechápu a považuji je za zbytečné.
0

Lubomir Koutny
Reakce: 36
Příspěvky: 2763
Registrován: 04 pro 2010 17:44
Bydliště: Brno

Re: Guma

Příspěvek od Lubomir Koutny » 21 úno 2012 19:52

Honzo, pokud jde o historii, tak v podstatě máš pravdu. Rád bych ti dal za pravdu i o současnosti, až na pár maličkostí :
1. Já jsem si nestěžoval na kvalitu posledně zaslané gumy TAN SS 07/2011 o váze 3,3 - 3,65 g/m. Mně naštvalo to, že jsem si zcela jednoznačně objednal TAN SS 07/2011 o váze 4,0 +- 0,05 g/m (už jsem dvakrát rozvedl, proč potřebuji právě tuto) a dostal něco úplně jiného a toto se opakovalo již potřetí.
2. Znáš-li dobře pravidla kategorie P-30, pak víš, že rada zúžit list, nebo stoupání vrtule je nesmysl - vrtule musí být původní IGRA 240 bez jakýchkoliv úprav !
3. Ty, stejně jako Martin máte gumu TAN SS 01/2010 a jste s ní spokojeni. Já ji mít, tak bych byl také spokojený. Problém je v tom, že nám v Brně se informace o tom, že tato dobrá guma je u Hořejšího včas nedonesla a když jsem se to dozvěděl, tak již byla vyprodaná. Pak jsem o tom mluvil s Bohoušem Reichardem, kterého považuji za kamaráda, před rokem se objevil na soutěži pokojáků ve Střelicích a na půl huby mi řekl, měl jsem dobrou gumu TAN SS 01/2010. Říkám mu, doufám, že jsi pro mne jednu libru schoval. On, že nemohl, vše si odnesli Ostraváci.... Tak ti tedy děkuji kamaráde za tu informaci. Pak mi vzkazoval, že jeden z těch ostraváků zemřel a ať prý zkusím štěstí u vdovy...
0

shark
Reakce: 5
Příspěvky: 800
Registrován: 20 úno 2010 20:39
Bydliště: Odolená Voda

Re: Guma

Příspěvek od shark » 21 úno 2012 20:45

Luboš Koutný přesvědčující vdovu o tom, jaké výhody měly ty divně dlouhé béžové tkaničky do bot, které si nebožtík bůhví proč schovával v lednici a které dotyčná konečně beztrestně vyhodila spolu s ostatním harampádím!! :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Pardon, ale musel jsem, doufám že jsem nikoho neurazil, úplně jsem si živě představil tu absurdní situaci.

Pravidla P-30 znám dobře: Povolena pouze plastová vrtule o průměru 240 mm (nesklopná).
http://www.svazmodelaru.cz/odbornosti/k ... 2011v1.pdf strana 36.
Nikde se nic o IGŘE nepíše a pokud si vzpomínám, nikdy nepsalo! Jen prostě jiná vrtule nebyla! Zvláštní, kolik lidí ještě tohle tvrdí!
V tak nějak oficiálně celosvětově uznávaných pravidlech se praví toto:
1.4. Vrtule musí být běžně obchodně dostupná, plastová, volnoběžná o průměru mezi 230 -250 mm
Povolené úpravy vrtule jsou:
1.4.1. je možno odříznout zub volnoběhu
1.4.2. vrtuli je možno vyvážit závažím na lehčím listu(sic!)
1.4.3.je možno zvětšit průměr otvoru
Podle našich pravidel je tedy možno vrtuli upravovat! A IGRA si minimálně vyvážení obroušením těžšího listu a zaoblení náběhu zaslouží.
Takže je tu prostor k experimentům! Už to živě slyším- Brňáci obrušujou vrtule, proto jim to tak lítá, mělo by se to zakázat! :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Popravdě, na IGŘE toho ke zužování moc není, ale stoupání, stoupání by si to zasloužilo větší, alespoň tak praví experti a experimentátoři ze zahraničí...


Ale samozřejmě jsem myslel především vrtule u minimaket.
0

Lubomir Koutny
Reakce: 36
Příspěvky: 2763
Registrován: 04 pro 2010 17:44
Bydliště: Brno

Re: Guma

Příspěvek od Lubomir Koutny » 22 úno 2012 11:41

Honzo jsi mladší a tak se lépe orientuješ v současných změnách pravidel SMČR. My starší spíše máme zafixované to, co bylo na počátku kategorie P-30, tedy ještě za Svazarmu. Tam bylo : plastová IGRA 240 bez jakýchkoliv úprav. Ani současná pravidla neumožňují měnit u vrtule pro P-30 její stoupání. Ano, pokud létáš na 6 nití TAN 3x1 mm, pak by byla lepší vrtule s větším stoupáním. My v Brně většinou létáme na 4 nitě TAN 3x1 mm. Takže potřebujeme gumu s větším momentem. Bohužel nejvíce gumy máme r.2008 a ta má malý moment, takže se musí létat na svazky z pěti nití, což je velmi nepraktické - s očky na koncích a většina bažantů to ani na těch 5 nití neumí naskládat !
Právě proto jsem objednával TAN SS 07/2011 o grmáži 4,0 +- 0,05 g/m a dostal něco označené na jednom konci TAN SS 07/2011 3,2 mm.
Z tohoto konce jsem zvážil jeden metr a ejhle ono je to 3,3 g/m - tedy pro nás na prd. Naštěstí jsem nepodlehl panice, vyndal gumu ze sáčku a na druhé straně zjiš'tuji, že 1m váží 3,65 g/m a navíc na této straně má výborný obrátkový koeficient 12,4. Udělal jsem tedy z tohoto konce 5 svazků pro Péťu Bártla na jeho model P-30, vážím suché svazky na 9,7 g a měřím, 4 nitě mi dávají délku 650 mm, takže zjišťuji, že tloušťka se zvětšila a odpovídá to váze na metr kolem 3,8 g/m. Věřím, že Péťovi jeho P-30 bude na čtyři nitě dobře létat, tím spíše že maximální možné otáčky při 20 st.C jsou asi 1900, on bude točit na soutěži 1600 a motor bude asi 80s.

P.S. Pravidla SMČR nám občas připravují nečekaná překvapení, úplně stačí, aby někdo vlivný vyráběl stavebnice P-30, nechce se mu shánět kvalitní, lehkou ale i zároveň drahou balzu a tak si prosadí změnu pravidel = prázdná váha 50g (což nikde ve světě není a Američané se diví proč tak těžké - ten dotaz pro změnu nelehce zdůvodňuje jiný výrobce stavebnic P-30, exportující do UK a USA).
Někomu se nechce hledat přesné znění národních pravidel pro dvacetinky M-min, tak převezme to,co bylo navrženo jako mezinárodní pravidla (původně v angličtině - včetně věty doporučené měřítko 1/20) a doplní tam ještě pár slov dle toho, co mu nějaký nekompetentní kamarád nakukal. Dát to do pořádku, to je zdlouhavý proces a tak nakonec člověk mávne rukou...
0

shark
Reakce: 5
Příspěvky: 800
Registrován: 20 úno 2010 20:39
Bydliště: Odolená Voda

Re: Guma

Příspěvek od shark » 22 úno 2012 17:24

No, já do těch pravidel moc nelezu. Včera jsem byl překvapen zákazem ohřívání svazku u kategorie F-1G, to tam také nebylo. U F-1B je to od poloviny devadesátých let, na Hívry se s tím pozapomnělo. Ale u P-30 ten zákaz není, takže…

Nedokážu si tedy pomoct, ale nic o tom, že nemůžu změnit stoupání v našich pravidlech nevidím. Pořád jen to: Povolena pouze plastová vrtule o průměru 240 mm (nesklopná).
Jiná věc je, jak na to technicky, plast je plast, dá se nahřát, ale zajistit, aby oba listy po takovém zásahu byly shodné by nebylo jednoduché.
Dokonce tam nevidím ani nic o běžné komerční dostupnosti, takže když bych doma zvládnul výrobu plastových vrtulí, můžu je použít!
Nepíše se nic o zákazu proměnného úhlu nastavení listů, používaného u F-1B a někdy i F-1G a známého pod zkratkou VP(variable pitch)! Nic nám nebrání odříznout listy, zkonstruovat jednoduchý mechanismus a používat ho! A třeba vymyšleného tak, že se bude nastavení měnit nejen v motoru, ale v kluzu se listy nastaví do praporu.
Samozřejmě je mi jasné, že to za těch pár vteřin nestojí za to…
Venku jsou pravidla mnohem podrobnější, jak jsem psal jindy a jinde, v GB je třeba zákaz jakýchkoli kopaček krom deteru, v USA je zase povinnost mít gumu zcela v trupu a oboustranný potah křídla a pouze jednoplošník.
Jinak Jirka Kalina doprodává zbytky vrtulí IGRA, další už nebudou, takže by bylo případně nutné stejně shánět jiné. Dvěstěčtyřicítka od Gunthera není úplně to pravé(možná na osm nití a hnát to vysoko, vysokánsko), oblíbené jsou devítipalcovky od Peck Polymers.

Venku je taky zažité létání na menší průřezy, než 3x1mm. Svazky se pak lépe skládají a velmi oblíbený je právě ekvivalent pěti nití 3x1.

A k té hmotnosti- všude je 40g min hmotnost bez gumy, to éro se v této hmotnosti postavit dá, ale… třeba Finové v loňském roce zvedli minimálku na 50g a podle slov tamních modelářů to na výkonech není poznat.

Jo a ještě výňatek z pravidel, platí všeobecně pro létající modely:
Je zakázáno používat:

b) opravované listy vrtulí nebo rotorů

d) nožově ostré náběžné hrany

tak to jsem tedy v pytli, a asi nejen sám! :lol:
0

Lubomir Koutny
Reakce: 36
Příspěvky: 2763
Registrován: 04 pro 2010 17:44
Bydliště: Brno

Re: Guma

Příspěvek od Lubomir Koutny » 22 úno 2012 19:28

No,myslím, že vrtule s měnitelným stoupáním je naprosto proti smyslu pravidel (odřezat listy a nasadit na nový střed je hrubý zásah do konstrukce vrtule). A pokud by jsi to obhájil, pak to buď za rok zakážou, nebo to budou muset dělat všichni a celá kategorie bude zcela jinde, než jak byla myšlena.
Ze stejných důvodů jsem nepoužil u P-30 otočnou hlavici, kdy se vrtule přiklopí k trupu (ten musí být o 120 mm kratší (půlka vrtule trčí dopředu). Při této úoravě pak opadání P-30 v kluzu kleslo z 0,5 m/s na 0,3 m/s.
0

Odpovědět