Stránka 1 z 1
Jak dosáhnout co nejpomalejšího letu?
Napsal: 06 dub 2011 14:06
od Honza Drážek
Zdravím všechny,
zajímala by mě teorie, s jakou mám přistoupit k výběru a stavbě modelu, dejme tomu ve velikosti dvacetinky,nebo o málo větší,chci-li dosáhnout hodně pomalého letu.Mé chabé teoreticko obecné znalosti říkají, že je potřeba nízké váhy, dostatek plochy na vztlak a co největší vrtule.
Zajímá mě ale, jak je to tedy s výběrem profiu křídla (co nejtlustší,klenutý?),s vhodností předlohy a jinými faktory ovlivňujícími výsledek rychlosti letu.
Ptám se proto, protože mě zaujalo toto video a mám rád dvouplošníky, tudíž bych se rád o něco podobného v budoucnu chtěl pokusit a chci vědět, co je nejdůležitější a co tak důležité není.
http://www.youtube.com/watch?v=ce0r1Z5S ... r_embedded
Zatím díky, Honza
Re: Jak dosáhnout co nejpomalejšího letu?
Napsal: 06 dub 2011 20:14
od shark
Tak ten první odstavec je správně, pokud jde o profil, určitě ne co nejtlustší, naopak, co nejtenčí. Myslím, že je na videu dobře vidět, že se jedná o prohnutou desku s žebry na spodní straně. Pokud jde o klenutí, je to na dlouhé povídání, ale velké klenutí neznamená pomalejší let! Může se stát, že postavíš spíš aerodynamickou brzdu než křídlo vyvozující vztlak! U pokojáků se občas používá profil laminární a výsledky jsou dobré, i když o laminárním obtékání asi nemůže být řeč.
Pro venkovní létání bude to co je na videu prakticky nepoužitelné.
Navrhuji vyzkoušet nějakého Manhattana, pravidla a podrobnosti kdyžtak mailem. Sám se na tuto kategorii už dlouho chystám, i když se u nás nelétá ( kdysi se létala jako formule Hrdlořezy). Jen toho času se nějak nedostává.
Re: Jak dosáhnout co nejpomalejšího letu?
Napsal: 20 dub 2011 20:57
od Lubomir Koutny
Co nejpomalejší let, toť návod k dlouhým letům v klidném prostředí v hale. Rozhodně to není jistota dobrých výkonů s dvacetinkou. Při létání venku je nejdůležitější stabilita. K dosažení vysokých výkonů je dobré, pokud je výhodný poměr váhy gumy k váze letové a to vše při co možná nejnižším plošném zatížení a nejlepší celkové účinnosti (což je dáno vhodnou kombinací správného svazku k optimální vrtuli a aerodynamicky čistému typu - dvouplošníky mezi ně zrovna nepatří). Dvou a víceplošník je vhodny do optimálního, klidného počasí, jaké letos bylo na všech soutěžích minimaket, ale ne každý rok se tak vydaří !
Mezi vhodné typy dvouplošníků pro dvacetinku považuji Marinsyde Buzard, Elephant, snad i malá Se-5, větší Aero A-38. Najděte si typ s rozpětím 500 - 750mm s poměrně dlouhým čumákem, velkými kormidly a křídlem lomeným do V. Pak nebudete muset nic moc upravovat a éro může být stabilní. Pozor, nezačínejte s tím dříve, než vám bude pořádně létat nějaký jednološník !!!
Re: Jak dosáhnout co nejpomalejšího letu?
Napsal: 21 pro 2011 22:05
od jirka64
Jak je to s úhly náběhu u křídel dvouplošníků? Nemám s dvojplošníky žádnou zkušenost.
Re: Jak dosáhnout co nejpomalejšího letu?
Napsal: 27 pro 2011 09:26
od Lubomir Koutny
Seřízení víceplošníků teoreticky na stránkách Modeláře rozvedl profesionální aerodynamik Tonda Alfery. Také se k tomu vyjádřili i další modeláři a někteří z nich mají i jiné zkušenosti, než říká strohá teorie. Obojí najdeš jako kopii na našich stránkách, jen trochu zalovit !
Re: Jak dosáhnout co nejpomalejšího letu?
Napsal: 30 pro 2011 17:47
od jirka64
Děkuji špatně jsem hledal. Poučné.
Re: Jak dosáhnout co nejpomalejšího letu?
Napsal: 30 pro 2011 19:07
od Antonín Alfery
Pro doplnění bych ještě doporučil přelouskat příslušnou část zde:
http://www.minfo.cz/leteckymodelar/view ... 2010010001
Re: Jak dosáhnout co nejpomalejšího letu?
Napsal: 30 pro 2011 20:39
od Steve
Předpokládám, že u věty (skoro dole)
Budou-li mít spodní plochy výrazně menší hloubku nebo rozpětí než spodní, musí být rozdíly v nastavení ploch větší.
Má být podruhé použité slovo "spodní" správně "horní".
Předpokládám tedy, že model typu Be-2e, Re-8, Nieuport 11, 17 a pod. mají mít větší rozdíly v úhlu náběhu.
Re: Jak dosáhnout co nejpomalejšího letu?
Napsal: 01 led 2012 11:05
od Pavel Stráník
Lubomír Koutný k tomu napsal:
"
Pozorně jsem si to Toníku přečetl, asi nás nebude mnoho, kdo to dočetli až do konce a hlavně asi ne ti, kteří by to potřebovali.
Nicméně mohu potvrdit to, co zde Tonda říká o zabití výkonů víceplošníka použitím nevhodného profilu (ono se to takto dá podělat i u jednoplošníka).
Kdysi dávno před mnoha lety jsem nakreslil plánek dvacetinky ¨Martinsyde Elephant. Velký dvouplošník byl dobrákem k pohledání. Létal výborně Tomovi Heinlovi i Jeho kamarádovi, zvanému Pipla (Tonda Pospíchal). Po třiceti letech jsem potřeboval dvacetinku vhodnou na přesné makety do haly. Vzpomněl jsem si na Elephanta. Samozřejmě, že jsem jej vylepšil, dostal autentický počet žeber, stříkaný povrch a pásková žebra křídla. A v tom byl problém i když jejich tvar (samozřejmě i tloušťka byly stejné), ta moje dvacetinka se chovala úplně jinak. Byla přibržděná a hlavně nestabilní. Začátek letu, pokud byl velký moment, jakž tak, pak se to přibrzdilo, éro se nahrbilo, namířilo šikmo dolů a beze snahy se urychlit šlo až do země. Ano, zcela jasně podkritické obtékání. Model byl možná i lehčí než Tomův, ale měl hladký povrch horní strany křídel, kdežto ten Tomův tam měl do potahu trčící hlavní a pomocný nosník.
Problém nebyl v samotné hodnotě Re, ta byla u obou dvacetinek stejná. Problém byl v kritickém Re pro ten hladký profil.
Turbulátor moc nepomohl. Jediné řešení bylo dvacetinku přemotorovat, dovážit více na nos a natáhnout VOP (větší seřízení), samozřejmě, že po těchto úpravách dvacetinka ztěžkla a výkony nic moc...
Konec konců podobný problém byl s dvacetinkou D-551, ten Karflův dost zbastlený s plnými žebry létal báječně, kdežto můj s páskovými žebry jen občas, když vlhkem povolil potah... "
Re: Jak dosáhnout co nejpomalejšího letu?
Napsal: 06 led 2012 11:19
od Hugo
Seřízení víceplošníků - moje zkušenost - nastavení je psáno jako cca - podle toho, cosi pamatuju, jestli někdo bude chtít přesné hodnoty, změřím to:
Mám několik dvouplošníků a jednoho trojplošníka, téměř u všech jsem musel řezat vzpěry a poté znovu nastavovat, protože to bylo blbě:
Pistacio Fly baby: z výroby nastaveno: spodní křídlo cca +1 stupeň, horní křídlo cca + 7. Po změně: spodní křídlo cca: +5, horní +3.
Dvacetinka Albatros: čeká na změnu, spodek dostane o 2 stupně víc a horní křídlo o stupeň méně.
Sorrell Hiperbipe: z výroby - spodní +4, horní +2
Sorrell Guppy: z výroby - spodní +5, horní +4
Fokker DR1 - z výroby: spodní +4, střed +2 - tohle bylo nedopatření, ale nějak se mi to vteřiňákem přichytilo a už jsem to tak nechal

, horní +5-6. Při zalétávání to nechtělo chodit, naštěstí se mi při jednom z mnoha pádů utrhlo horní křídlo, takže spodek a střed jsem nechal a horní křídlo je nyní +3. (takže odspodu: +4, +2, +3)
U všech modelů to byla změna k lepšímu - tímto mimo jiné děkuji všem, které jsem v souvisloti s nastavením křídel otravoval, přineslo to plody a modely to zachránilo před plameny. M.