Guma

Modelářské vybavení, nástroje, pomůcky, připravky, stavební postupy, technologie a použité materiály

Moderátoři: Jiří Doležel, Pavel Stráník

Odpovědět
Pavel Stráník
Reakce: 39
Příspěvky: 1238
Registrován: 28 pro 2009 22:46
Bydliště: Brno

Re: Guma

Příspěvek od Pavel Stráník » 24 led 2012 22:47

No a schválně - copak jste si vybral? :lol:

PS: tak už teda ty testy na webu jsou, teď jen očekávám jak budou modeláři v prodejnách stříhat a vážit svazky - prodavači zažijí krušné chvíle :x .
0

Lubomir Koutny
Reakce: 36
Příspěvky: 2763
Registrován: 04 pro 2010 17:44
Bydliště: Brno

Re: Guma

Příspěvek od Lubomir Koutny » 25 led 2012 13:25

Pavle moc děkuji! Je to prfektně provedené, krásně přehledné. Jediná malá připomínka : je škoda, že hned v té první přehledné tabulce chybí teplota při jednotlivých komparativních testech. Je mi jasné, že mi řekneš, že ten, kdo se o problém vážně zajímá, tak si to může najít klepnutím na jednotlivé testy. To je pravda, ale ta první je krásně přehledná a většina lidí bude asi jednotlivé gumy hodnotit podle ní.
Také by bylo dobré zdůraznit fakt, že maximální otáčky, které lze do gumy natočit závisí na teplotě a v úseku 0 -30 st. C lze říci, že z hruba každý 1 st C znamená asi 1%. Takže pokud komparativní test naměříl 43 s při 6 st.C, pak při 26 st. by to bylo asi 53 s. Myslím, že toto by bylo dobré také tam doplnit, ať je to vše pohromadě...
0

discobolos
Reakce: 15
Příspěvky: 1521
Registrován: 09 úno 2010 19:20
Bydliště: Ostrava

Re: Guma

Příspěvek od discobolos » 25 led 2012 18:43

Tato výtka patří spíše mně, než Pavlovi. To já jsem udělal jakýsi "výcuc" základních informací a spojil do přehledné tabulky.
Opravil bych to, ale vím že Pavel s vkládáním trochu bojuje :cry: , tak jej tím asi radši nebudu otravovat.
I tak mu děkuji a blahopřeji, že to konečně zlomil a do stránek implementoval.
D
0

Lubomir Koutny
Reakce: 36
Příspěvky: 2763
Registrován: 04 pro 2010 17:44
Bydliště: Brno

Re: Guma

Příspěvek od Lubomir Koutny » 25 led 2012 19:21

Dušane, neber to prosím jako výtku. Naopak, moc děkuji za tu práci cos tomu věnoval. Tu informaci o vlivu teploty je snad možné přidat pod tabulku, pokud by její úprava byla moc pracná.
0

Lubomir Koutny
Reakce: 36
Příspěvky: 2763
Registrován: 04 pro 2010 17:44
Bydliště: Brno

Re: Guma

Příspěvek od Lubomir Koutny » 25 led 2012 20:38

Ještě pár slov k Číhákovu článku o gumě TAN SS : ano, on píše o praktickém létání s wakefieldy a jak s touto gumou zachází. Pokud jde o to testování, pak musím říci, že je dost primitivní. Správně píše, že je dobré napřed gumu oprat, vysušit, svázat a nakonec namazat. Ovšem je nutné říci, že naslinit konec a vázat uzly přes prst lze jen tehdy, když ten svazek budu hned používat a nepočítám s tím, že bych jej chtěl létat i někdy pozdějí, třeba za rok, či dva. Ty sliny totiž tu gumu chemicky naruší a při větším zatížení právě v tom dříve nasliněném místě praskne.
Více na toto téma píše i Jirka Kalina a ten opravdu dobré svazky zásadně váže štepůvkou (varuje před sliněním), maže ricinovým olejem, pečlivě uschovává v papírových popsaných sáčcích a často létá i několik sezón.
0

Lubomir Koutny
Reakce: 36
Příspěvky: 2763
Registrován: 04 pro 2010 17:44
Bydliště: Brno

Re: Guma

Příspěvek od Lubomir Koutny » 18 úno 2012 09:31

Z gumy TAN SS 07/2011 od Hořejšího se mi líbí hned ta první šarže co jsem pro něj testoval s gramáží 4, 0 +- 0,05 g/m, která je vhodná jako svazek ze čtyř nití pro modely P-30 i pro většinu mých dvacetinek stíhaček z W.W.II. Tu jsem také chtěl koupit, objednal a zaplatil, ale nedostal, on mi stále posílal něco úplně jiného. Dvakrát jsem mu to posílal zpět. Po dost nepříjemné korespondenci mi konečně poslal požadovanou gumu a to hned 2 libry. Jednu jsem si nechal, druhou si koupil Pavel Stráník.
Když náš sponzor pan Bartl nabídl, že pro syna člena kroužku zaplatí další libru této gumy, ale ať to vyřídím já, on se v tom nevyzná, tak jsem znovu objednal TAN SS 07/2011 s gramáží 4, 0 +- 0,05 g/m, což jsem v objednávce zdůraznil a navíc se odvolal na předchozí problémy, proto jsem požadoval, aby faktura byla poslaná na pana Bartla, který to bude platit a guma na mou adresu, protože ji budu testovat.
A opět jsem zažil nemilé překvapení. Dostal jsem balíček na dobírku za 990 Kč (oproti 860 , což byla cena před třemi měsíci) přestože to měl platit pan Bartl a po otevření jsem zjistil, že ti LUMENI mi poslali zase něco jiného, než jsem si objednal. Guma má na jednom konci 3,3 g/m a na druhém 3,65 g/m. Provedl jsem statické testy a zjistil, že obrátkové koeficienty jsou dobré, guma však má větší hysterezi a jsem moc zvědavý, co ukáže komparativní letový test a zda budu muset znovu podstoupit anabázi s vracením zásilky a požadováním vrácení poštovného, zkrátka další nepříjemnosti.
Takže můj závěr z celého případu je ten, že existují hned tři možnosti:
1. Lidé u Hořejšího naprosto kašlou zákazníka a na to, co si kdo objedná a pošlou hned první krabici, co jim přijde pod ruku
2. U hořejšího se potřebují zbavit zásob starší gumy a tak bez ohledu na objednávku rozesílají to, co se jim hodí
3. Je to součást pomsty za to, že jsem si dovolil napsat pravdu o tom, jak je to s možností dostat se ke kvalitní gumě, ta není pro každého (např. tzv January 2010 byla jen pro vyvolené, normální lidé se k ní vůbec nedostali).
Takže ostatním minimaketářům přeji, aby měli více štěstí a od Hořejšího dostali to, co si objednají, nebo nakupovali tam, kde podobné problémy nejsou.

Po komparativním testu prováděném v sobotu 15.2. v nádražní hale Brno Královo Pole při teplotě 6 st. C na plovákovém dvouplošníku RAINBOW se smyčkami obou gum o stejné váze 2,3 g a mohu říci, že tento plně potvrdil předpoklady, které vyplynuly ze statické části testu :
3,3 g/m l = 330 mm Nmax.= 1500 ot. při 25 st. C ............. 3,56 g/m l = 310 mm Nmax.= 1428 ot. při 25 st.C
Nmax. 1320 ot. při 6 st. C .................. Nmax. 1260 ot. při 6st. C
Obvykle se testuje při 70, 80 a 90% maximálních otáček , uvádím skutečně natočené a letové časy

942 ot. 20 s........................... ................................................ 900 ot. 29s
1056 ot. 20 s znehodnotil to průvan ...........................,,,,,,,,,,,,,,,,,,, 1020 ot. 32s
1188 ot, 26 s výška 5m po přistání obrovský zbytek, ........................... 1150 ot. 36s výška 8 m průvan zavinil půd o 3m, jinak 40+

Na závěr mohu říci, že pro mé účely má tato guma příliš malý průřez a také nejen různou váhu na každém konci, ale dost rozdílné otáčkové koeficienty : u 3,3 g/m je to Km = dobrých 11,7 kdežto u 3,65 je to Km výborných 12,4 . Pro úplnost bych měl zdůraznit, že letové časy u nejlepších gum TAN SS 2005 byly 59s. Je pravda, že každý 1 st.C dělá asi 1% z možných maximálních otáček, takže naměřené výkony by se měly extrapolovat o téměř 20% nahoru, ale i tak to nebude ani 50s a tedy výkon je o 20% nižší než u SS 2005.
Je otázkou, zda svazek ze čtyř nití gumy 3,65 g/m bude momentově stačit na tyčkovou P-30 Pétě Bártla, na druhé straně maximální možné otáčky přes 2000 by mohly stačit k letu celé maximum 100s jen na motor. Druhý konec gumy je pro něj nevhodný a nikdo neví kolik v tom balíku je té celkem vhodné gumy a kolik té, co lze použít jen jako svazek z pitomých pěti nití. U gumy 4,0 +- 0,05 g/m by žádný problém nebyl.
0
Naposledy upravil(a) Lubomir Koutny dne 19 úno 2012 18:26, celkem upraveno 8 x.

seawindttt
Reakce: 0
Příspěvky: 206
Registrován: 11 lis 2010 00:12
Bydliště: Bor

Re: Guma

Příspěvek od seawindttt » 19 úno 2012 17:11

Já jsem pro gumu 7/2011 byl přímo u Hořejšího ve skladu. Doma jsem ji zvážil a moje má 3,45g/m. Létal jsem s ní posledně na Kladně s Lacey-104s (první i poslední let ze šesti letů na jeden svazek 570mm/hm.2,96g) ,Pottier 100 TS-84s svazek 530mm/hm.svazku 2,49g. Podotýkám že jsem točil do 70% maxima. Nevím že by tato letadla létala někomu delší časy s jinou gumou. Mě se zdá velmi slušná

Jarda
0

Lubomir Koutny
Reakce: 36
Příspěvky: 2763
Registrován: 04 pro 2010 17:44
Bydliště: Brno

Re: Guma

Příspěvek od Lubomir Koutny » 19 úno 2012 17:37

Jardo gratuluji ! Také já jsem obdržel gumu TAN SS 07/2011 3,45 g/m velmi dobré kvality, ne však od Hořejšího, ale z Kanady. 20 dkg jsem dal Pavlovi Stráníkovi a doufám, že i on bude spokojený.
Ano, není nad to, když si člověk může sám vybrat. Ovšem jezdit z Brna do Plzně k vůli jedné libře gumy je pro důchodce poněkud over his life standard. Také mi to připadá zbytečné, když dva měsíce před tím u Hořejšího konečně pochopili, co požaduji a po dvou vracečkách mi to konečně poslali...
0

Hugo
Reakce: 8
Příspěvky: 1506
Registrován: 05 úno 2010 12:34
Bydliště: Praha

Re: Guma

Příspěvek od Hugo » 20 úno 2012 01:10

Původně jsem v tomto vláknu nechtěl vůbec reagovat, ale nedalo mi to. Já nevím, nějak mi to přijde s tím panem Hořejším přitažené za vlasy, tímto stylem se tady za chvíli můžeme dočíst, že je taky agentem Mosadu...

Pane Koutný, při vší úctě k Vaší práci při zkoušení gumy, je to OBDIVUHODNÉ kolik času a energie jste s tím strávil. Ale nemohu se zbavit dojmu, že i Vaše práce patří do oblasti dojmologie, která se tváří exaktně. Nic proti tomu, ale jediná cesta k měření gumy, si myslím, je cesta měření energie přijaté versus vydané, se zaznamenáním průběhu předání energie. Ale stejně, co pak s těmi výsledky? Podle mých zkušeností je daleko výhodnější strategie, mít jednu gumu a s tou pracovat (ta "moje" guma je 01/2009). Nashromáždil jsem přes 10 šarží různých gum, těch (prý) skvělých mám pomálu, těch průměrných dost. Nakonec jsem zjistil, že nejlepší strategie je poznat vlastnosti jedné gumy, kterou mám a s tou ladit model - vrtuli, váhu, nastavení... Těch možností je tolik, že není v současných lidských (mých) silách používat více gum a ladit s nimi model. To by člověk nedělal nic jiného. I s velmi průměrnou gumou jde s oříškama v hale létat skvělé časy (od 60-100s, podle typu modelu a podmínek v hale, a taky když jsou bohové letům nakloněni...). Jsem přesvědčen, že i Váš zkušební stand - oříšek Rainbow - by i s horší gumou podal lepší výkony, ale musel byste si pohrát s nastavením, s délkou gumy, s váhou svazku, s otáčkama. Vaše výzkumy nám vlastně ukazují že Rainbow je zalétaný pro určitý druh a kvalitu gumy a ostatní gumy se té "ideální" gumě pro Rainbow více či méně blíží. Ale téměř nic to nevypovídá o tom, jaká ta zkoušená guma je. Neberte to prosím osobně, nechci snižovat, ani nijak napadat Vaši práci pro minimaketáře, vážím si toho, ale nesouhlasím s Vámi.
Když jsem se např. ptal P. Smarta a R. Crossleyho, co používají za gumu (šarži), řekli mi, že ani nevědí a podle toho, co jsem viděl jak se ke gumě TAN SS chovají, jsem jim i věřil. Martin
0

seawindttt
Reakce: 0
Příspěvky: 206
Registrován: 11 lis 2010 00:12
Bydliště: Bor

Re: Guma

Příspěvek od seawindttt » 20 úno 2012 08:46

Já mám také pocit že by to na Rainbow chtělo pro testy s jinou gumou i jinou vrtuli a možná by se to posunolo jinam,k lepším výkonům.

Jarda
0

Lubomir Koutny
Reakce: 36
Příspěvky: 2763
Registrován: 04 pro 2010 17:44
Bydliště: Brno

Re: Guma

Příspěvek od Lubomir Koutny » 20 úno 2012 09:45

Vážení kolegové. Já jsem zde již jasně uvedl, že jediná opravdu exaktní metoda je měření celkové energie vytáčené gumy na stendu. Jak by měl takový stend vypadat, to jsme se dohodli. Nedohodli jsme se na tom, kdo ho udělá a zaplatí a zda největší dovozce bude spolupracovat.
Chybí společenská objednávka, jak se dnes říká.Takže vše zůstává při starém.
Pepa Kubeš provádí testování na dynamometru (měří moment vždy po určitých odtočených obrátkách, tento zapíše a pak spojí v momentovou křivku) také jsem to dělal, když jsem létal F1D. Je to pracné a zatížené chybou vzniklou zastavením vytáčení, ale lepší něco, než nic. Pepovy výsledky velmi dobře korespondují s tím, co jsem naměřil já.
Hoši vy jste pokojáky nelétali a tak vaše zkušenosti s gumou jsou poněkud jednostranné. Martin má pravdu, že on má gumu 01/2010 a je s ní spokojený, jen hledá optimální svazek. Martine máš štěstí, většina lidí se zde k této gumě nedostala (u Reicharda ji okamžitě skoupili Ostraváci), od Hořejšího pro nás nebyla...
A ještě k mým testům na RAIBOW. Ano ten peanut potřebuje gumu s větším momentem, pak jsou jeho výkony dobré. I když je guma dobrá s velmi vysokým obrátkovým koeficientem a nemá potřebný moment, tak čas je slabý, model přistává se spoustou obrátek. Celková akumulovaná energie (to je ta plocha pod momentovou křivkou je dána integrálem násobků obrátek a momentu). Já netvrdím, že to, co jsem před týdnem od Hořejšího dostal je špatná guma. Pokud umíte číst, tak jasně píšu, že mi opět poslal něco jiného, než jsem si objednal.
Také jsem jasně napsal proč potřebuji právě TAN SS 07/2011 o váze 4,0 +- 0,05 g/m. Myslím, že je zbytečné to opakovat, sousedův cvičený foxteriér to již dávno pochopil...
0
Naposledy upravil(a) Lubomir Koutny dne 20 úno 2012 22:39, celkem upraveno 1 x.

Hugo
Reakce: 8
Příspěvky: 1506
Registrován: 05 úno 2010 12:34
Bydliště: Praha

Re: Guma

Příspěvek od Hugo » 20 úno 2012 10:07

Gumu TAN ss 01/2010 mám od p. Hořejšího, nebyl problém ji koupit, pro nikoho, stačilo mu zavolat. Žádná konspirace, žádné úplatky, žádné manipulace. Ale létám převážně s 01/2009, protože jsem si na ni zvykl a zhruba vím, co ta guma umí.
Nechci se škorpit kvůli testování gumy. Svojí reakcí jsem chtěl říct, že je možné se u p. Hořejšího dostat k dobré gumě, pokud ji zrovna má - to je zase moje zkušenost.
A pak jde opět o filosofii přístupu k minimaketám. Podle mého je testování gumy pro naše účely zbytečné, navíc, pokud se jedná o způsob, který prezentujete Vy. Řadového minimaketáře to jen mate. Víc se k tomu nebudu vyjadřovat. Martin
0

Odpovědět