Garrosův Morane 1912
Napsal: 15 čer 2020 09:16
Při přenosu s tenisového mistrovství Francie v Roland Garros se toho jedem moment nic moc důležitého nedělo a tak komentátor Poulíček začal poučovat televizní diváky svými moudry : "Asi nevíte proč tento velký turnaj se jmenuje Roland Garros, když tento byl jen průměrný tenista a pak za války se nechal zabít"
Tento polointeligent si ani nezjistil, že Roland Garros byl první, kdo v r.1912 přeletěl Středozemní moře ze St. Raphaelu do Belizy (cca 300 km nad mořem), že zvítězil v hvězdicovém letu do Monaka před Schneiderovým pohárem, ve kterém byl až druhý, když před startem ztratil spoustu času opravou motoru, který nasál vodní tříšť (jinak by to asi vyhrál). A hlavně, že byl prvním skutečným stíhacím pilotem, když na svůj Morane N si nechal na pevno v ose letounu namontovat kulomet a vrtuli opatřil ocelovými sekačkami.
Když mne Jirka Doležel napsal, že chce stavět oříška a požádal o dokumentaci k letounu Morane 1912, tak jsem mu poslal vše co jsem měl, včetně výkresů na obě verze. Od té doby uplynulo dost času a já byl zvědavý, jak postoupil se stavbou, či dokonce jak mu nový oříšek létá. Odpovědi jsem se zatím nedočkal.
Možná právě to mne vyhecovalo k rozhodnutí také si postavit tento typ. Předpokládal jsem, že Jirka si vybere tu první, verzi s jednoduchým krytem motoru, kterou Garros použil pro ten slavný přelet a který je také popsán v L+K včetně fotek. Takže já jsem zvoli tu pozdější variantu s modernějším krytem motoru.
Předpokládal jsem, že model může být velmi lehký a vhodný i pro soutěže v malých halách. Jediný větší problém jsem viděl v podvozku s nepotaženými koly, které neumím přesně maketově vyrobit. Stavbu kostry s maketovým počtem žeber v křídle jsem zvládl rychle, potah nejlehčím kondenzátorovým papírem (barvou připomínající lněné plátno impregnované fermeží), nečinil problém a po vypnutí v šabloně byl i správný negativ na pravém a positiv na levém křídle. Vydrátování z nejtenšího rybářského vlasce, předem obarveného ve vřelé duze dopadlo také dobře i když mi bylo jasné, že při létání na plácku s travou budou trochu problémy....První opravdový problém byl s polohou těžiště, přehnaná opatrnost vedla k tomu, že závěs svazku je hodně v předu a tak model by těžký na nos, postupně jsem dělal tři vrtule a až ta třetí, nejlehčí (150/180) je snad ta správná.
První klouznutí v čisté kofiguraci, tedy bez vrtule a podvozku bylo kouzelné, model klouzal velmi pomalu a téměr vodorovně s minimálním opadáním. Oto větší šok přišel po dokončení a prvních pokusech o motorový let. Model byl naprosto směrově nestabilní, po vypuštění z ruky letěl rovno snad jen dva metry a pak začalo mrskání ocasem na obě strany a pád po křídle. Doplnění SOP tenkým celuloidem 7x15 mm trošku v naprosto klidném ovzduší pomohlo,
Vzpoměl jsem si, že tento ty byl kdysi stavěn a snad i létán Dušanem Sedlárem. Takže ještě před radikálními zásahy jsem ho požádal o radu a jaké má zkušenosti s tímto typem. Ale jeho odpovědi jsem se nedočkal. Takže jsem to musel vyřešit sám vylepením prostoru mezi spodkem SOP a ostruhou celofánem. Takže teprve tato úprava, kdy se zvětšila plocha SOP o 30% zafungovala a model hezky létá na smyčku gumy 2,0 g/m o délce 320 mm. Ale za vlhka se potah hodně povoluje nakroucení křídlase mění, dokonce je vidět změny i v nastavení VOP a pak každý let je trochu jiný. Inu je to model do haly.
Tento polointeligent si ani nezjistil, že Roland Garros byl první, kdo v r.1912 přeletěl Středozemní moře ze St. Raphaelu do Belizy (cca 300 km nad mořem), že zvítězil v hvězdicovém letu do Monaka před Schneiderovým pohárem, ve kterém byl až druhý, když před startem ztratil spoustu času opravou motoru, který nasál vodní tříšť (jinak by to asi vyhrál). A hlavně, že byl prvním skutečným stíhacím pilotem, když na svůj Morane N si nechal na pevno v ose letounu namontovat kulomet a vrtuli opatřil ocelovými sekačkami.
Když mne Jirka Doležel napsal, že chce stavět oříška a požádal o dokumentaci k letounu Morane 1912, tak jsem mu poslal vše co jsem měl, včetně výkresů na obě verze. Od té doby uplynulo dost času a já byl zvědavý, jak postoupil se stavbou, či dokonce jak mu nový oříšek létá. Odpovědi jsem se zatím nedočkal.
Možná právě to mne vyhecovalo k rozhodnutí také si postavit tento typ. Předpokládal jsem, že Jirka si vybere tu první, verzi s jednoduchým krytem motoru, kterou Garros použil pro ten slavný přelet a který je také popsán v L+K včetně fotek. Takže já jsem zvoli tu pozdější variantu s modernějším krytem motoru.
Předpokládal jsem, že model může být velmi lehký a vhodný i pro soutěže v malých halách. Jediný větší problém jsem viděl v podvozku s nepotaženými koly, které neumím přesně maketově vyrobit. Stavbu kostry s maketovým počtem žeber v křídle jsem zvládl rychle, potah nejlehčím kondenzátorovým papírem (barvou připomínající lněné plátno impregnované fermeží), nečinil problém a po vypnutí v šabloně byl i správný negativ na pravém a positiv na levém křídle. Vydrátování z nejtenšího rybářského vlasce, předem obarveného ve vřelé duze dopadlo také dobře i když mi bylo jasné, že při létání na plácku s travou budou trochu problémy....První opravdový problém byl s polohou těžiště, přehnaná opatrnost vedla k tomu, že závěs svazku je hodně v předu a tak model by těžký na nos, postupně jsem dělal tři vrtule a až ta třetí, nejlehčí (150/180) je snad ta správná.
První klouznutí v čisté kofiguraci, tedy bez vrtule a podvozku bylo kouzelné, model klouzal velmi pomalu a téměr vodorovně s minimálním opadáním. Oto větší šok přišel po dokončení a prvních pokusech o motorový let. Model byl naprosto směrově nestabilní, po vypuštění z ruky letěl rovno snad jen dva metry a pak začalo mrskání ocasem na obě strany a pád po křídle. Doplnění SOP tenkým celuloidem 7x15 mm trošku v naprosto klidném ovzduší pomohlo,
Vzpoměl jsem si, že tento ty byl kdysi stavěn a snad i létán Dušanem Sedlárem. Takže ještě před radikálními zásahy jsem ho požádal o radu a jaké má zkušenosti s tímto typem. Ale jeho odpovědi jsem se nedočkal. Takže jsem to musel vyřešit sám vylepením prostoru mezi spodkem SOP a ostruhou celofánem. Takže teprve tato úprava, kdy se zvětšila plocha SOP o 30% zafungovala a model hezky létá na smyčku gumy 2,0 g/m o délce 320 mm. Ale za vlhka se potah hodně povoluje nakroucení křídlase mění, dokonce je vidět změny i v nastavení VOP a pak každý let je trochu jiný. Inu je to model do haly.