Pegna P.c.1
Napsal: 13 črc 2024 16:30
Minimakety M- pist, NO CAL letounu Pegna Pc.1
Faktem je, že mezi největší talenty italské konstrukční školy meziválečného období jistě patřil Giovani Pegna. Jeho konstrukce měly vysokou úroveň designe a zároveň přinášely často i velmi revoluční řešení. Zásadně se snažil zredukovat odpor celého systému a hledal proto různé koncepce. Nejvíce však laboroval se samonosnými jednoplošnými létajícími čluny bez dalšich gondol motorů a vyvažovacích plováků Typickým příkladem byl již jeho malý jednoplošník se samonosným eliptickým křídlem, který měl trup člunovitého tvaru a při pojíždění byl až po křídlo ve vodě, nebyly potřebné žádné vyvažovací plováky. Nový letoun měl již tehdy vektorování tahu. Motor i s vrtulí byly výklopné - při startu a přistání o 17stupňů nahoru, takže vrtule byla mimo hladinu vody. Po startu pak byla celá jednotka sklápěna zpět do osy trupu a letoun měl absolutně čistou letovou konfiguraci umožňující dosažení mimořádně vysoké rychlosti. Jeho koncepci si později bezostyšně nechali patentovat konstruktéři v Německu a Velké Británii. Samozřejmě, že takovouto evoluci při startu a přistání mohl zvládnout jen mimořádně zdatný pilot. Tento rychlostní létající člun P.c.1 ( trup navrhl Signor Arrioni) byl stavěn byl v Římě u Societá Bastianelli. Stavba u této společnosti asi nebyla dokončena pro ekonomické potíže firmy ! Pegna se pokusil pokračovat u jiných firem. Také vývoj letounu byl dost časově náročný a ne zcela bez problémů. Je jasné, že pokud by vše řádně fungovalo, tak tento letoun by v celém světě nenašel rovnocennou konkurenci. Pegna byl jistě naprosto geniální konstruktér, ale neměl potřebné štěstí. Byly zde ony již zmíněné problémy a také samotnými Italy vydané propozice požadující dost vysoké „užitečné zatížení“ ztěžovaly zpočátku použití nového, malého, rychlého stroje - ty naopak nahrávaly zavedeným velkým firmám a jejich letounům odvozeným od typů dodávaným pro italské vojenské letectvo. Italové jistě také dle stavu přihlášek si mohli odhadnout, že na slabší zahraniční konkurenci budou stačit i jejich zavedené typy. Podle toho vypadala i účast v soutěži. Snaha zbavit se nežádoucí konkurence občas vede k podivným nehodám, některé prameny uvádějí, že právě toto bylo příčinou toho, že při překládání Pc.1 jeřábem v přístavu se letoun najednou vysmekl a při pádu poškodil. S podklady od tohoto letounu to není slavné : v odborné literatuře i na internetu existují malé 3-pohledové plánky, jedna fotka braná ze předu, kdy je letoun nq malém lešení, jedna na vodě a letový záběr v přechodové fázi zasouvání motorové gondoly (ale zde si myslím, že se jedná o RC maketu)
Minimaketu Pc.1 jsem zatím postavil ve třech exemplářích, nejprve jako M-oř pro soutěže v hale a proto bylo snahou mít model co možná nejlehčí, byl potažený super lehkým, kondenzátorovým papírem (7g/m2), ale ten je křehký a barevná úprava pak stříkáním je pracná i s potřebným vybavením, letová hmotnost pak může být pod 8 g. Podobně bylo stavěno i malé M- pistácio s letovou hmotností 4g. Pro soutěže létané venku, hlavně pak jako FLY OFF Schneiderova poháru byla zvolena varianta potažená barevnými papíry PLYSPANE, vše lepeno herkulesem a pouze hotový model přelakován 2x ředěným napínacím lakem. Letová hmotnost pak je 11g. Pro soutěže v hale je na libovůli bodovačů, jak ohodnotí přistávací zařízení, tedy člunový tvar trupu, bez vyrovnávacích plováků, většinou z toho bude jistá ztráta statických bodů. Ale při soutěžích FLY OFF Schneiderova poháru žádné statické hodnocení není, naopak zde mohou soutěžit všechny kategorie minimaket s gumovým pohonem pohromadě a jsou připuštěny i takové typy, které byly pro tuto soutěž připravovány (včetně projektů).
Stavba začíná výběrem vhodného materiálu, což bude lehká pevná balza převážně o síle 1, 1,5 a kousek 2,5 mm, pak zvětšením plánku na formát A-3, čímž rozpětí bude 330 mm, tedy kategorie M-oř. Na rovné prkno z měkkého dřeva položíme plánek, přes něj mikrotenovou fólii, obojí vyhladíme a zajistíme špendlíky. První co musíme udělat, je pomocí šablon z tvrdého papíru, nebo odřezků balzy slepit lamelované oblouky konců křídel a kormidel. Nejprve tyto v potřebné délce podélně rozřízneme, namočíme na chvíli do horké vody, pak rozříznutý kus natřeme herkulesem a pomocí špendlíků upevníme na šabloně (ta je natřená voskem) a necháme uschnout.
Křídlo má náběžku 2,5 x 2,5 z velmi lehké balzy, hlavní nosník zúžený ze 4 na 1,5 mm a odtokovku z velmi pevné balzy 1,5mm, pásková žebra řezaná podle křivítka z lehké balzy 1 mm. Náběžku i odtokovku nejprve seřízneme ostrým nožem a pak zbrousíme do profilu, nakonec v ose rozřízneme. V trupu při konečné montáži jsou obě půlky spojeny V spojkou nalepenou seshora.
VOP, má náběžku i odtokovku lamelovanou ze dvou nosníků 1x1 mm., podobně jako i náběžka SOP, dimenze jsou závislé na pevnosti balzy.
Trup stavěný ze dvou bočnic z balzy 1, 5 mm, půl přepážek z balzy 1 mm pomocných podélníků 1x1. Hlavice ze dvou kousků 2,5 mm má obě čela z překližky 0,8 mm.
Vrtule má listy z pevné balzy 1,5mm, čepy z bambusu 1,5 mm. Kužel má první mezikruží z balzy 1,5 mm, pak kruh ze stejjného materiál, další kruh je rozříznutý a mezi půlky vlepená papírová trubička 1,5 mm, pak další kruh na něm kroužek z překližky 0,8 mm tvoří čelo, stejně jako i na druhé straně uvnitř mezikruží. Na toto čelo se vteřiňákem nalepí pérová podložka 3 mm a bude tvořit volnoběh. Daších několik mezikroužků z balzy 2,5 mm a závěrečný koužek po vybroušen vytvoří přední díl kužele, ten může být vyndávací, když se vybaví tyčkami ze srku 1 mm zasouvanými do otvorů v zadním dílu. Lze také použít hotovou vrtuli IKARA 150, určenou pro halové modely a tuto doplnit o kužel. Osa vrtule je z ocelového drátu Ø 0,6 mm, opatřená háčkem s nataveným polyetylénem pracuje jako kardan. Pro létání venku je dobré nastavit stoupání na 200.
Potah : ze žlutého plyspanu ustřihneme lichoběžník přesně dle trupu, černým fixem naznačíme chladící trubičky a přilepíme na příď trupu. Zbytek modeluj na SOP s italskou trikolotu pečlivě potahujeme červeným plyspanem. Potah lehce vypneme na párou a pak lakujeme 2x hodně ředěným napínacím lakem.
Motor je tvořen ze 4 nití gumy TAN SS 1,37 g/m, nebo ze smyčky téže gumy 2,7 g/m mazané ricinovým olejem, do které lze ve vytaženém stavu maximálně natočit asi 2500 otáček při teplotě 25°C. Toto je teoretické maximum, které guma snese jen jednou. V tréninku točíme do 1200 otáček v soutěži 1800-2100.
Vyvážení seřízení a zalétávání : můj model s křídlem s úhly dle plánku , rovnoměrně rozloženou gumou měl těžiště kousek za nosníkem a malý úhel seřízení. Klouzavý let za mnoho nestál. Motorový let na 200 otáček se někdy povedl, ale při větších natočených otáčkách nastalo brzy přetažení s akrobatickým obratem zvaným lomcovák a následným pádem. Bylo nutné v předu dovážit 0,5g a mírně model natáhnout pomocí VOP a osu vrtule potlačit podložkou 1mm nahoru mezi hlavici a čelní přepážku. Pak již model létal moc hezky, ale většinou rovně bez zatáčky. Zásah do SOP nebyl moc platný, pomohlo zmenšení vyosení vrtule doprava podložkou 0,4 mm na pravé straně mezi hlavici a čelní přepážku. Moje zalétávání probíhá ráno, nebo navečer za bezvětří na travnatém plácku asi 60 x 40m, mezi paneláky a po stranách jsou vysoké stromy. Nejlepší lety byly na 600 – 650 otáček, kdy model v levém pravidelném okruhu o průměru 35m nastoupal výšku asi 10m a přistál na smrku ze kterého pak sám spadl. Další lety skončili v koruně ořechu a následovalo opatrné sundávání teleskopickou tyčkou, pouze jeden let byl pěkným 1 ½ okruhem a přistáním na travičku plácku. Je jasné, že lety na větší počet otáček již musí být na letišti. Je předpoklad, že za bezvětří mohou být lety při natočení 2000 otáček přes 70s, což by mělo stačit na špičkové umístění v soutěžích FLY OFF Schneiderova poháru. Pro létání v hale lze použít i takto postavený model, pouze je třeba buď zvětšit stoupání vrtule na 250 mm, nebo lépe beze změny stoupání použít svazek ze čtyřech nití 1x1, do kterého lze maximál ně natočit až 3000 otáček, samozřejmě, že pak není třeba ono 0,5 g olova v předku, takže letová může být pod 10g a ve velké hale časy přes 100s
NO CAL Tento typ jsem postavil jako zatím poslední v této u nás nové kategorii. Dlouhá příď dostatečně velká VOP ,dostatečná plocha křídla a zkušenost s relativně velkou vrtulí u pistácií dávaly možnost slušných výkonů i pro tuto kategorii, Model vycházel velmi lehký a tak jsem udělal maketovou verzi s velkým, fěžkým kuželem, závěs svazku byl původně kratší, tak aby těžiště gumy bylo v přepokládaném těžišti modelu, ale ono se to zvrtlo a těžiště vyšlo v 10% od náběžky, takže to chtělo modelářský špendlík zabodnutý do SOP, to aby těžiště bylo v 25%. S vrtulí o průměru 24Omm na gumu Kalina l=420mm 2, 5 g/m při natočených 500 otáčkách model letěl půl okruhu v horizontu a pak klesal. Pak jsem přitáčel prstem, lety byly každý jiný, ten nejlepší asi 150 m rovný po přímce středem silnice nad nahřátým asfaltem. Takže domů, spočítal jsem o kolik je třeba prodloužit délku závěsu, aby těžiště bylo v 33% při stejném svazku, vyšlo to na délku 300 mm tedy až pod kormidla, zároveň jsem zmenšil průměr vrtule na 220mm. Nyní na 600 otáček letěl dva okruhy o průměru 20m, maximální výška byla 7mm bylo riziko, že model skončí na stromě, proto přesun na velký plácek, tam však byl častý závan větru, první okamžik bezvětří a start do utržené bubliny teplého vzduchu, po půl okruhu výška 15m, pak to bylo jako ve výtahu, 5 m nahoru, pak zase dolů, 4 okruhy o průměru 30m, těsně kolem stromů a baráku, přistání s téměř vytočeným svazkem. A šel jsem domů, takový test mi nic neřekne o tom, jak to bude létat v hale, ale riziko posazení modelu na vysoké stromy je veliké.
Faktem je, že mezi největší talenty italské konstrukční školy meziválečného období jistě patřil Giovani Pegna. Jeho konstrukce měly vysokou úroveň designe a zároveň přinášely často i velmi revoluční řešení. Zásadně se snažil zredukovat odpor celého systému a hledal proto různé koncepce. Nejvíce však laboroval se samonosnými jednoplošnými létajícími čluny bez dalšich gondol motorů a vyvažovacích plováků Typickým příkladem byl již jeho malý jednoplošník se samonosným eliptickým křídlem, který měl trup člunovitého tvaru a při pojíždění byl až po křídlo ve vodě, nebyly potřebné žádné vyvažovací plováky. Nový letoun měl již tehdy vektorování tahu. Motor i s vrtulí byly výklopné - při startu a přistání o 17stupňů nahoru, takže vrtule byla mimo hladinu vody. Po startu pak byla celá jednotka sklápěna zpět do osy trupu a letoun měl absolutně čistou letovou konfiguraci umožňující dosažení mimořádně vysoké rychlosti. Jeho koncepci si později bezostyšně nechali patentovat konstruktéři v Německu a Velké Británii. Samozřejmě, že takovouto evoluci při startu a přistání mohl zvládnout jen mimořádně zdatný pilot. Tento rychlostní létající člun P.c.1 ( trup navrhl Signor Arrioni) byl stavěn byl v Římě u Societá Bastianelli. Stavba u této společnosti asi nebyla dokončena pro ekonomické potíže firmy ! Pegna se pokusil pokračovat u jiných firem. Také vývoj letounu byl dost časově náročný a ne zcela bez problémů. Je jasné, že pokud by vše řádně fungovalo, tak tento letoun by v celém světě nenašel rovnocennou konkurenci. Pegna byl jistě naprosto geniální konstruktér, ale neměl potřebné štěstí. Byly zde ony již zmíněné problémy a také samotnými Italy vydané propozice požadující dost vysoké „užitečné zatížení“ ztěžovaly zpočátku použití nového, malého, rychlého stroje - ty naopak nahrávaly zavedeným velkým firmám a jejich letounům odvozeným od typů dodávaným pro italské vojenské letectvo. Italové jistě také dle stavu přihlášek si mohli odhadnout, že na slabší zahraniční konkurenci budou stačit i jejich zavedené typy. Podle toho vypadala i účast v soutěži. Snaha zbavit se nežádoucí konkurence občas vede k podivným nehodám, některé prameny uvádějí, že právě toto bylo příčinou toho, že při překládání Pc.1 jeřábem v přístavu se letoun najednou vysmekl a při pádu poškodil. S podklady od tohoto letounu to není slavné : v odborné literatuře i na internetu existují malé 3-pohledové plánky, jedna fotka braná ze předu, kdy je letoun nq malém lešení, jedna na vodě a letový záběr v přechodové fázi zasouvání motorové gondoly (ale zde si myslím, že se jedná o RC maketu)
Minimaketu Pc.1 jsem zatím postavil ve třech exemplářích, nejprve jako M-oř pro soutěže v hale a proto bylo snahou mít model co možná nejlehčí, byl potažený super lehkým, kondenzátorovým papírem (7g/m2), ale ten je křehký a barevná úprava pak stříkáním je pracná i s potřebným vybavením, letová hmotnost pak může být pod 8 g. Podobně bylo stavěno i malé M- pistácio s letovou hmotností 4g. Pro soutěže létané venku, hlavně pak jako FLY OFF Schneiderova poháru byla zvolena varianta potažená barevnými papíry PLYSPANE, vše lepeno herkulesem a pouze hotový model přelakován 2x ředěným napínacím lakem. Letová hmotnost pak je 11g. Pro soutěže v hale je na libovůli bodovačů, jak ohodnotí přistávací zařízení, tedy člunový tvar trupu, bez vyrovnávacích plováků, většinou z toho bude jistá ztráta statických bodů. Ale při soutěžích FLY OFF Schneiderova poháru žádné statické hodnocení není, naopak zde mohou soutěžit všechny kategorie minimaket s gumovým pohonem pohromadě a jsou připuštěny i takové typy, které byly pro tuto soutěž připravovány (včetně projektů).
Stavba začíná výběrem vhodného materiálu, což bude lehká pevná balza převážně o síle 1, 1,5 a kousek 2,5 mm, pak zvětšením plánku na formát A-3, čímž rozpětí bude 330 mm, tedy kategorie M-oř. Na rovné prkno z měkkého dřeva položíme plánek, přes něj mikrotenovou fólii, obojí vyhladíme a zajistíme špendlíky. První co musíme udělat, je pomocí šablon z tvrdého papíru, nebo odřezků balzy slepit lamelované oblouky konců křídel a kormidel. Nejprve tyto v potřebné délce podélně rozřízneme, namočíme na chvíli do horké vody, pak rozříznutý kus natřeme herkulesem a pomocí špendlíků upevníme na šabloně (ta je natřená voskem) a necháme uschnout.
Křídlo má náběžku 2,5 x 2,5 z velmi lehké balzy, hlavní nosník zúžený ze 4 na 1,5 mm a odtokovku z velmi pevné balzy 1,5mm, pásková žebra řezaná podle křivítka z lehké balzy 1 mm. Náběžku i odtokovku nejprve seřízneme ostrým nožem a pak zbrousíme do profilu, nakonec v ose rozřízneme. V trupu při konečné montáži jsou obě půlky spojeny V spojkou nalepenou seshora.
VOP, má náběžku i odtokovku lamelovanou ze dvou nosníků 1x1 mm., podobně jako i náběžka SOP, dimenze jsou závislé na pevnosti balzy.
Trup stavěný ze dvou bočnic z balzy 1, 5 mm, půl přepážek z balzy 1 mm pomocných podélníků 1x1. Hlavice ze dvou kousků 2,5 mm má obě čela z překližky 0,8 mm.
Vrtule má listy z pevné balzy 1,5mm, čepy z bambusu 1,5 mm. Kužel má první mezikruží z balzy 1,5 mm, pak kruh ze stejjného materiál, další kruh je rozříznutý a mezi půlky vlepená papírová trubička 1,5 mm, pak další kruh na něm kroužek z překližky 0,8 mm tvoří čelo, stejně jako i na druhé straně uvnitř mezikruží. Na toto čelo se vteřiňákem nalepí pérová podložka 3 mm a bude tvořit volnoběh. Daších několik mezikroužků z balzy 2,5 mm a závěrečný koužek po vybroušen vytvoří přední díl kužele, ten může být vyndávací, když se vybaví tyčkami ze srku 1 mm zasouvanými do otvorů v zadním dílu. Lze také použít hotovou vrtuli IKARA 150, určenou pro halové modely a tuto doplnit o kužel. Osa vrtule je z ocelového drátu Ø 0,6 mm, opatřená háčkem s nataveným polyetylénem pracuje jako kardan. Pro létání venku je dobré nastavit stoupání na 200.
Potah : ze žlutého plyspanu ustřihneme lichoběžník přesně dle trupu, černým fixem naznačíme chladící trubičky a přilepíme na příď trupu. Zbytek modeluj na SOP s italskou trikolotu pečlivě potahujeme červeným plyspanem. Potah lehce vypneme na párou a pak lakujeme 2x hodně ředěným napínacím lakem.
Motor je tvořen ze 4 nití gumy TAN SS 1,37 g/m, nebo ze smyčky téže gumy 2,7 g/m mazané ricinovým olejem, do které lze ve vytaženém stavu maximálně natočit asi 2500 otáček při teplotě 25°C. Toto je teoretické maximum, které guma snese jen jednou. V tréninku točíme do 1200 otáček v soutěži 1800-2100.
Vyvážení seřízení a zalétávání : můj model s křídlem s úhly dle plánku , rovnoměrně rozloženou gumou měl těžiště kousek za nosníkem a malý úhel seřízení. Klouzavý let za mnoho nestál. Motorový let na 200 otáček se někdy povedl, ale při větších natočených otáčkách nastalo brzy přetažení s akrobatickým obratem zvaným lomcovák a následným pádem. Bylo nutné v předu dovážit 0,5g a mírně model natáhnout pomocí VOP a osu vrtule potlačit podložkou 1mm nahoru mezi hlavici a čelní přepážku. Pak již model létal moc hezky, ale většinou rovně bez zatáčky. Zásah do SOP nebyl moc platný, pomohlo zmenšení vyosení vrtule doprava podložkou 0,4 mm na pravé straně mezi hlavici a čelní přepážku. Moje zalétávání probíhá ráno, nebo navečer za bezvětří na travnatém plácku asi 60 x 40m, mezi paneláky a po stranách jsou vysoké stromy. Nejlepší lety byly na 600 – 650 otáček, kdy model v levém pravidelném okruhu o průměru 35m nastoupal výšku asi 10m a přistál na smrku ze kterého pak sám spadl. Další lety skončili v koruně ořechu a následovalo opatrné sundávání teleskopickou tyčkou, pouze jeden let byl pěkným 1 ½ okruhem a přistáním na travičku plácku. Je jasné, že lety na větší počet otáček již musí být na letišti. Je předpoklad, že za bezvětří mohou být lety při natočení 2000 otáček přes 70s, což by mělo stačit na špičkové umístění v soutěžích FLY OFF Schneiderova poháru. Pro létání v hale lze použít i takto postavený model, pouze je třeba buď zvětšit stoupání vrtule na 250 mm, nebo lépe beze změny stoupání použít svazek ze čtyřech nití 1x1, do kterého lze maximál ně natočit až 3000 otáček, samozřejmě, že pak není třeba ono 0,5 g olova v předku, takže letová může být pod 10g a ve velké hale časy přes 100s
NO CAL Tento typ jsem postavil jako zatím poslední v této u nás nové kategorii. Dlouhá příď dostatečně velká VOP ,dostatečná plocha křídla a zkušenost s relativně velkou vrtulí u pistácií dávaly možnost slušných výkonů i pro tuto kategorii, Model vycházel velmi lehký a tak jsem udělal maketovou verzi s velkým, fěžkým kuželem, závěs svazku byl původně kratší, tak aby těžiště gumy bylo v přepokládaném těžišti modelu, ale ono se to zvrtlo a těžiště vyšlo v 10% od náběžky, takže to chtělo modelářský špendlík zabodnutý do SOP, to aby těžiště bylo v 25%. S vrtulí o průměru 24Omm na gumu Kalina l=420mm 2, 5 g/m při natočených 500 otáčkách model letěl půl okruhu v horizontu a pak klesal. Pak jsem přitáčel prstem, lety byly každý jiný, ten nejlepší asi 150 m rovný po přímce středem silnice nad nahřátým asfaltem. Takže domů, spočítal jsem o kolik je třeba prodloužit délku závěsu, aby těžiště bylo v 33% při stejném svazku, vyšlo to na délku 300 mm tedy až pod kormidla, zároveň jsem zmenšil průměr vrtule na 220mm. Nyní na 600 otáček letěl dva okruhy o průměru 20m, maximální výška byla 7mm bylo riziko, že model skončí na stromě, proto přesun na velký plácek, tam však byl častý závan větru, první okamžik bezvětří a start do utržené bubliny teplého vzduchu, po půl okruhu výška 15m, pak to bylo jako ve výtahu, 5 m nahoru, pak zase dolů, 4 okruhy o průměru 30m, těsně kolem stromů a baráku, přistání s téměř vytočeným svazkem. A šel jsem domů, takový test mi nic neřekne o tom, jak to bude létat v hale, ale riziko posazení modelu na vysoké stromy je veliké.