Pistácio ISHIDA TW-68
Napsal: 13 srp 2021 18:31
Koncem šedesátých let byly v odborných leteckých časopisech popsány dvě verze japonského dopravního letounu s vertikálním startem a přistáním.Tehdy jsem nejprve měl jen to málo, co bylo otištěno v L+K, ale byl tam 3 pohled i barevné schema. Napřed chtěl jsem si postavit pistácio tohoto letounu s funkčním překlápěním křídla, což jsem nejprve zkoušel na stínové polomaketě. Zjistil jsem však, že nejsem hodinář, abych to zvládl do funkční dokonalosti při tak malých rozměrech. Přechod z visení do normálního letu nebyl spolehlivě zvládnutý a protože pistácio již bylo značně rozestavěné, tak jsem se spokojil s tím, že křídlo bude trvale v poloze pro horizontální let. Takže vlastně jen dvoumotorák s poměrně velkými pětilistými vrtulemi. I tak bylo zalétávání dost náročné a při létání vždy bylo třeba zkušeného pomocníka, kterého dělal syn Petr. Nakonec se podařilo tento zajímavý model vyladit na nejlepší soutěžní let v Prostějovské hale 51 sec. Nyní po třiceti letech jsem v jedné krabici tento model objevil i s původními svazky, jenže nebyl po ruce onen zkušený pomocník. Natáčení modelu zaseknutého mezi prkénky lavičky na mém plácku to byl horor, nakonec jsem natočil sotva třetinu z onoho maxima uvedeného na sáčku s gumičkami. Let tomu pak odpovídal, pomalý v horizontu sotva 10 s. Inu chce to své, bez dobrého pomocníka nelze žádné zázraky očekávat. Ale možná, že se najde expert, který to dotáhne k dokonalosti i s tím vertikálním startem, překlopením a horizontálním letem. Tento typ by si to zasloužil!