Historie letectví nabízí nepřeberné množství letounů, je to jako druhy hmyzu. Ovšem ne každý typ je vhodný pro stavbu gumou poháněné minimakety. Pokusím se doporučit ty nejvhodnější typy. Takže asi bude nejlepší začít hezky chronologicky od Adama :
Pionýrská léta : asi nejlétavějším typem je Voisin Canard 1912 a od něj je hned několik variant, velce vhodným typem je Blériot XXI hydro, stejně jako Borel Chemet 1913 hydro, nebo jeho předchůdce z roku 1912. Fantasticky létá REP 1913 hydro i když stavba trojúhelníkového průřezu trupu je poněkud nezvyklá. Naprosto spolehlivý a s perfektními podklady pak může být Garossův Morane hydro 1913. Ten, kdo má převodovku do rychla, ten by neměl váhat a hned začít stavět dvacetinku, nebo peanuta Nieuport 1913-14 bude to fantasticky létající typ, totéž platí i pro Deperdussin hydro 1913, nebo de Marcay (ve všech případech vychází menší vrtule a převodovka toto vyřeší. Ti,co rádi experimentují, ti si mohou postavit poněkud zvláštní, ale dobře létající typy jako je Bedélia 1910, nebo Bréuet Marseilesse, pípadně dvouvrtulový Curtiss, nebo Benois 1912. Poměrně hodně je stavěný malý spolehlivý Sopwith Tabloid 1914.
WWI tam je spousta vhodných typů počínaje známou a velmi vhodnou Sopwith Baby a její modifikace stavěné u dalšich výrobců. Hezký a létavý je také Hanriot hydro, pak jsou zde různé verze Port Victoria, při čemž si myslím, že líbivá PV-2 není ta nejvhodnější. Zajímavé je také plovákové Ansaldo. Velmi jednoduchý a hezký je Nieuport, přípafně i Blériot s vojenským markingem a plováky. Německé typy Hansa Brandenburg nabízi 4 různé velmi vhodné typy, zajímavé jsou plovákové Gothy, hlavně ty vícemotorové. Klasický spolehlivý je Zeppelin CS-1, ještě lepší asi bude Junkers J-10. Sablatnik SF-4 je rovněž mimořádně vhodný a jeho létavost se ještě zvýší využitím možnosti větší vrtule, velmi pěkně také létá a z vody startuje i maličký PUTBUZ. Pak zde máme létající čluny jak rakouské, tak italské (ale ty lze použít jen v naprosto klidném ovzduší).
Meziválečné období je zlatým věkem letectví. Samostatnou kapitolou pak jsou letouny vyvíjené pro soutěže o Schneiderův pohár. Vřele mohu doporučit krásný a létavý Sopwith RAINBOW, podobně jako třeba Avro 539, nebo Fairey II - to jsou poslední jednoduché lehké dvojplošníky, které musí létat každému. Z modernějších jednoplošníků pak především Supermarine S.4 a zároveň upozornit, že u tohoto typu je nutné pořádně zvětšit VOP a nepoužívat vydutý ptačí profil. Stejně vhodný, ale složitější bude S. 5, zatím, co vítězný S.5 je málo vhodný, má přílič malou VOP.Výborným typem je Macchi M.39 s jeho obrovskou VOP a šípem na křídle, jeho následovník M.5 má již menší VOP, typ M.67 má pracnější křídlo, ale je to nádherný a létavý typ, rekordní M.72 lze doporučit pouze tomu, kdo má funkční převodovku na kontraprop. Tandemová S 65 je nádherná a kouzelný může být i FIAT C.29. letouny Pegna jsou něco zcela extra a jejich zalétávání není vůbec snadné i když dlouhé předky svádí k opačnému názoru. Americký Williams je krásný středoplošník a určitě bude hezky létat. Francouzké typy Bernard HV 120, 220 a 320 patří mezi to nejlepší,co lze pro minimakety doporučit. Naopak Dewoitine HD 410 stejně jako i NiD 450, stejně jako i 650 mají moc malé VOP. Velice zajímavý byl projektovaný tandemový Bernard s motory Farman, rozhodně bych je do Schneiderova poháru připustil, stejně jako německý projektovaný Heinkel P 897 z r. 1928, nebo ze stejné doby projektovaný tandemový Dornier.
WWII z nepřeberného množství vhodných typů mohi doporuči již vyzkoušené a v různých měřítcích postavené typy : Dewoitine HD 730-732(velkou výhodou je, že vrtule může být větší, neomezená plováky), Latécoré 29.0 (jako peanut létá až 100 s, jako dvacetinka bude metrová), Besson MB-411 (létá moc hezky jako peanut, dvacetinka i MCO2), Arado Ar-196, Ar 199, Ar 231, Heinkel He 114 (v Kunertově provední jako peanut letěl v Pardubicích 98 sec), Spitfire Mk IX zatím sice nepostavený, ale velice vhodný, stejně jako i ANT Z,506B, AICI Seiran, Kawanishi N1K1 REX jak s kontrapropem, tak i s třílistkou létá moc hezky, nádhernž E15K1 NORM musí mít kontraprop, Mitsubishi F1M2 Pete zatím u nás nikdo nepostavil a je to škoda, Nakajima Dave létá hezky stabilně, plovákové Zero - Rufe, Hover MF 11 by si létal moc hezky, Curtiss Seamew, velmi vhodný typ a jeho šance se zvýšík dyž použijete převodovku do rychla, totéž platí i pro Vhought Kingfisher, báječně létá i Rogožarski SIM-XII-H, z vícemotorových lze doporučit MDR-6, typy jako Do 18, Do 26 si žádají buď převodovku, nebo netradiční náhon z natahované gumy přes kevlarovou niť a systém kladiček
Poválečné období pak nabízí velké množství vhodných typů, z vyzkoušených musím doporučit především Piper Cherokee, Auster v oranžových barvách antarktické expedice atd.
Plovákovce - výběr vhodných typů
Moderátoři: Jiří Doležel, Pavel Stráník
-
Lubomir Koutny
- Reakce: 36
- Příspěvky: 2763
- Registrován: 04 pro 2010 17:44
- Bydliště: Brno
Plovákovce - výběr vhodných typů
0
Naposledy upravil(a) Lubomir Koutny dne 13 pro 2011 20:19, celkem upraveno 3 x.
-
Lubomir Koutny
- Reakce: 36
- Příspěvky: 2763
- Registrován: 04 pro 2010 17:44
- Bydliště: Brno
Re: Plovákovce - výběr vhodných typů
Všeobecně lze říci, že přesně maketově lze stavět typy ze začátku letectví, není problém postavit takový Garossův Morane, včetně vnitřního vyztužení, dacronové vlákno natřené černou hambrolkou skoro nic neváží, teprve pak potahovat bílým japanem (třeba tím šustivým-lesklým), lakovat jen lehcejiž v kostře dát do šlice každého plováku 1g Pb, vrtuli lehou balzovou, VOP plovoucí, otočnou na bambusovém koliku v trubičce na konci trupu... Ano jednoduché hranaté příhradové trupy, malé krabicové plováky, to vše umožní postavit minimaketu velmi lehkou s předpoklady výkonů hodně přes minutu. Naopak celokovové typy budou asi optimální v provedení z pěnového polystyrenu, zatím víme, že to perfektně umí rodina Alfery...
0