Nejbližší akce

26.04.2024

Hluk 2024 - jaro

25.05.2024

AIR RACES BRNO 2024

01.06.2024

Rakovnické minimakety 2024

Pavel Stráník: Heinkel He-162 Salamander od firmy Flying Styro Kit

Někdy začátkem roku 2008, po několika více či méně úspěšných RC minimaketách poháněných dmychadlem, vytvořil Zdeněk Poduška (Flying Styro Kit) Heinkela He-162 Salamander. Koncepce předlohy si o takové ztvárnění vyloženě říká. První prototyp byl poháněný jakýmsi dmychadlem čínské provenience které zrovna výkonem nepřekypovalo, obzvláště ve spojení s měkkými LiPol akumulátory, které jsem tehdy zrovna měl po ruce. Přesto zálet modelu proběhl zdárně, letové vlastnosti byly překvapivě dobré, jen výkonu se zrovna nedostávalo - ale model letěl, a letěl dost dobře, tak byla i spokojenost. Co tento typ v mých rukou však provázelo po celou dobu existence byly havárie a poškození. Tak hned zalétávací prototyp, jen bílý v barvě Depronu, skončil v troskách, poté co pohonná jednotka vysála akumulátor tak, že napětí kleslo pod úroveň dostatečnou k funkci přijímače.

To mě však neodradilo, ač pohon dmychadlem považuji za ryzí maření energie. V té době konkurenční ALFA Model slavil úspěchy s MiG-15, do značné míry dané jím vyvinutým dmychadlem, které obzvláště v kombinaci s motorem MEGA nemělo ve své době konkurenci. Tak jsem u FSK vyškemral výlisky na druhého Salamandera a s vypětím všech sil do něj dostal dmychadlo od Alfy, které mělo o poznání větší průměr než původní čínské. Ale po drobných úpravách se to povedlo a druhý Salamander byl na světě, tentokrát již s kvalitnějšími akumulátory pro nenasytnou pohonnou jednotku, a také opatřený smyšlenou kamufláží ve stylu what-if a Luft 46, protože barevné provedení těchto letounů koncem války mě vůbec neoslovilo.

To co se dělo při záletu mě doslova šokovalo i když to přesně odpovídalo tomu, co jsem chtěl a ve skrytu duše i očekával - model si zachoval všechny výborné letové vlastnosti prototypu a k tomu přibyl pro mě do té doby nepoznaný výkon pohonné jednotky. Naprosto bezproblémový start, přímý let s výkruty jako po kolejích, obrovské rozpětí rychlostí od maximálky po stabilní kluz na minimálce. Všechny obraty kterých jsem byl já schopen model zvládal s naprostou pohodou, včetně kolmého stoupání s výkruty do výšky kam až jsem dohlédl. Trochu problémem bylo jen přistání, které vzhledem k aerodynamické čistotě a výbornému kluzu vyžadovalo přesný rozpočet. Ale i tak byla obvykle rychlost větší než by bylo záhodno a to vzhledem ke koncepci ocasních ploch často končilo ulomením výškovky u kořene, jak si přistávající model škrtl spodkem některé ze směrovek o trávu. Dnes bych to řešil uchycením směrovek na čep a na magnety. To ale nebyla příčina konce tohoto mého modelu.

Vzhledm k tomu, že v té době jsem ještě létal v pásmu 40MHz a pásmo 2,4GHz bylo teprve v plenkách, jednoho dne mě potkalo to co se na Medlánkách stává - v jistých místech to prostě ruší a i když jsem se jim snažil vyhýbat, přece jen mě to dostalo a model skončil v naprostých troskách. Ale ani toto nebyla příčina konce tohoto modelu. Rozhodl jsem se že Salamandera chci mít a že jeho úžasné letové vlastnosti mi za opravu stojí. A že oprava depronového modelu není nic jednoduchého a je výrazně složitější než oprava modelu běžného ví všichni kdo to už podstoupili. Takže jsem Salamandera opravil tak, že to skoro nebylo poznat, to taky díky strakaté kamufláži, a zase s ním létal. Tentokrát už ale byl osazen přijímačem JETI 2,4GHz. V té době to byl můj nejoblíbenější model co se letových vlastností týká.

A jak že Salamander nakonec dodýchal? Skončil odporně přízemně a na model letadla ostudně - při stěhování a rekonstrukci domu, kdy jsem měl modely rozložené na zemi, na něj spadla deska sádrokartonu. R.I.P: Salamander, je mi tě líto, bylo mi s tebou fajn.

Měřítko: 1:13
Rozpětí: 720mm
Letová hmotnost: 400 - 500g
Baterie: LiPol 1000 - 1250 mAh
Motor: MEGA 16/7/4
Dmychadlo: EDF ALFA 60/15 Mk.2
Regulátor: JETI 30A
Ovládané funkce: Motor, křidélka, VOP

[Pavel Stráník]

                 


Warning: getimagesize(thumbs/01.JPG): failed to open stream: No such file or directory in /data/web/virtuals/182796/virtual/www/lib/gallery.php on line 83
01.JPG

První zalétávací let...

02.JPG

A model hned napoprv...

03.JPG

Příprava modelu k da...

04.JPG

Salamanderovi to v l...

05.JPG

Letové vlastnosti na...

06.JPG

Konec prototypu po r...

12.JPG

Depronové polotovary...

13.JPG

Hotový Salamander př...

14.JPG

Pohled na dmychadlo ...

15.JPG

Salamander dokončený...

16.JPG

Novotou vonící ještě...

17.JPG

Zde je Salamander ve...

18.JPG

Trosky po havárii zp...

19.JPG

Přesto se oprava pov...

20.JPG

Bylo třeba lepit, do...

21.JPG

Model po opravě

22.JPG

Opravený Salamnder l...

23.JPG

Obvyklé poškození ko...