Nejbližší akce

26.04.2024

Hluk 2024 - jaro

25.05.2024

AIR RACES BRNO 2024

01.06.2024

Rakovnické minimakety 2024

Memoriál Zdeňka Staníčka - 1. ročník, Hlučín 23.4.2022

Pro ty, kteří jej neznali, pár slov o Zdeňkovi. Zdeněk patřil k modelářům, kteří stavěli minimakety v éře Poldy Walka a Zdeňka Rašky. Jak jsem zjistil, dost stavěl modely na motory CO2. Nicméně já si jej pamatuji už jen jako tradičního nesoutěžního účastníka. Jezdil po soutěžích, aby potkal podobně postižené, ale létal si jen tak pro radost z letu modelu. Stavěl všemožné létající aparáty typu amerických embryo - tedy modely pro začátečníky. Ať už pro létání venku, nebo v hale. Měl vytištěné snad všechny plánky z amerických webů. Vím to, neb jsem likvidoval jeho pozůstalost. Nicméně měl velký přehled o letadlech a celý život shromažďoval podklady na kde co. Když se v diskuzi na minimaketách někdo dotázal na podklady na to či ono, Zdeněk sáhl do archivu a skoro vždy něco našel. Byl to navíc pohodář, který kolem sebe šířil laskavou atmosféru. Vždy všem ochotně pomohl, pokud to bylo v jeho moci. Bohužel asi týden po soutěži v Hluku v září 2020 jej potkala mozková příhoda, z které se už nedostal. Do modelářského nebe odešel 9.3.2021.

Účastníci společného letu modelů pro radost-vzpomínka na Zdeňka Staníčka

Účastníci společného letu modelů pro radost-vzpomínka na Zdeňka Staníčka

Abychom si jej uchovali stále v paměti, rozhodl jsem se pojmenovat po něm, po dohodě s jeho dcerami, naši jarní halovou soutěž v Hlučíně. Začátek byl tedy trochu v duchu vzpomínky na něj - za přítomnosti obou jeho dcer. Někteří modeláři, kteří do Hlučína jezdí, ač jej osobně neznali, vzpoměli si na toho malého pána, co si v rohu haly cosi připravoval, aby pak vyletěl s rozkošným letadélkem. Soutěž byla vypsána pro kategorie F1N (halová házedla) a makety M-oř, M-pist a F4D. Zatímco v hale od časného rána bylo velmi rušno, díky tréninku mladých modelářů s házedly, maketáři se trousili postupně. Nejdříve dorazil Tonda Alfery se syny Vláďou a Jirkou, který nabral po cestě Tondu Křižku. O hodinu později dorazil Jirka Doležel se synem, na nádraží v Ostravě-Svinově nabral Luboše Koutného, který z Brna dorazil vlakem. Startovní pole doplnil Jirka Tamfal s Matějem Urbanem, členem jeho modelářského kroužku, a hlavní pořadatel Dušan Garba. Díky zdravotním omezením nedorazili Pavel Stráník a Robert Cok. Při neúčasti Roberta dal Dušan Miklovič přednost MR Slovenské republiky v kategorii F1N. Díky nejasnému obsazení soutěže byla bodovací dvojice určena až během soutěže házedel. Navíc došlo k jistému nedorozumění, takže bodovači Jiří Doležel a Tonda Křižka začali výrazně později, než bylo v plánu. Ale všechny modely nakonec stihli obodovat do začátku letové části soutěže. Novinkami byla letka oříšků H-295 Super Courier - jeden Jirky Tamfala, druhý Matěje Urbana a třetí Tomáše Adámka. Ten však na soutěž nedorazil. Jirka navíc přivezl zbrusu nové Kuňkadlo. Luboš Koutný přivezl nového oříška P-63 King Cobra a pistácio Gasuden Koken. Druhý nový oříšek Reggiane Re-2005 pouze zkoušel, aby zkonstatoval, že se s ním do haly nevejde.

Letová část byla zahájena po poledni. Nejdříve proběhl vzpomínkový hromadný let modelů pro radost dle Zdeňkovy filozofie. Jirka Tamfal postavil model kategorie Bostonian, překřtěný na BoStaníček. Model stejné kategorie přivezl i Luboš Koutný. Tonda Křižka létal s malinkým Curtiss Robin, Dušan Garba létal se Zdeňkovým modelem. Ten přistál jako poslední po téměř minutovém letu.

Přehlídka části startovního pole maket

Přehlídka části startovního pole maket

Následovala soutěž kategoriemi M-oř a M-pist. Tonda Alfery tentokrát trochu překvapil, když jeho skvěle létající oříšek P-51H Mustang poněkud houpal. Prý to bylo způsobeno letitou plastelínou, která se prostě rozpadla a přestala fungovat jako závaží. Nicméně Tonda to postupně doladil. I jeho druhý oříšek Heinkel He-70G létal výborně, takže o vítězi bylo celkem rychle jasno. Druhému Jirkovi Doleželovi nestačilo ani vysoké nadhodnocení jeho hydroplánu Sopwith Rainbow, protože na Tondovy téměř devadesátivteřinové lety prostě nikdo nemá. Třetí místo obsadil se svým letitým Farmanem F-450 Dušan Garba, jehož druhý model Denight DDT celkem úspěšně prokličkoval mezi překážkami na stropě haly, ale nakonec svůj let předčasně ukončil na zdi haly. Prakticky si tak ověřil informaci Tondy Alfery, že hala v Hluku je o 6 kalibrovaných kroků širší, než hala v Hlučíně.

V kategorii pistácio se situace opakovala. Vyhrál opět Tonda Alfery s Vought OS2U Kingfisher, který jako jediný překonal minutovou hranici. Tentokrát mnohem blíže mu byl celkovým výsledkem druhý Jirka Doležel s menší verzí Sopwith Rainbow. Třetí opět Dušan Garba s maličkým Farmanem F-450. Na Luboše Koutného tak v obou kategoriích, M-oř i M-pist, zbyla brambora - tedy čtvrté místo.

V kategorii F4D si to však Luboš vynahradil. Jeho oříšek Čihák Rapid II létá úžasně pomalu, tudíž velmi realisticky. Tomu odpovídaly oba soutěžní lety, kdy získal téměř maximum bodů. Jirka Tamfal s Pottier 100 TS obsadil druhé místo, Matěj Urban pak s Fly Baby místo třetí. Ve volných chvílích mezi soutěžními lety proháněl vzduchem své eletry Ivan Horníček. Udivoval hlavně chmelnicí Handley Page O400.

Jen pro doplnění, v kategorii házedel vyhrál mezi mladšími žáky Václav Mušík ze Štěpánkovic, před Vaškem Strakošem z Fryčovic a Lukášem Kalabou ze Štěpánkovic. Mezi staršími žáky byl nejlepší Vojtěch Poštůlka ze Štěpánkovic před Matějem Urbanem z Opavy a Kryštofem Andělelm ze Štěpánkovic. Mezi seniory byl nejlepší "domácí" Dušan Garba před Josefem Žídkem z Mokrých Lazců a Tomášem Kellnerem ze stejného klubu. Ceny pro žákovské kategorie poskytla modelářská prodejna PV model z Ostravy.

Nejlepší ve všech maketářských kategoriích byli odměněni monografiemi letadel z pozůstalosti Zdeňka Staníčka. Pravda, někteří projevili zájem o stavebnice házedel Wrona, tak se možná napřesrok dočkáme nějakého překvapení. Dle reakcí účastníků se všem soutěž líbila, takže jistě rádi dorazí na další ročník.

[Dušan Garba]

Výsledková listina kategorií halových maket M-oř, M-pist a F4D

Výsledková listina kategorie házedel F1N