Ahoj
Měl bych prosím jeden dotaz na zdejší odborníky. Jak je to s dodržením maketového profilu kormidel u makety na gumu? Zajímá mne vliv různých profilů kormidel (především teda výškovky) na letové vlastnosti a chování modelu. Na pláncích jsem viděl převážně profil rovné desky a důvod mi není úplně jasný.....
Předem děkuji za Vaše názory a odpovědi
T.
Vhodné profily kormidel
Moderátoři: Jiří Doležel, Pavel Stráník
-
- Reakce: 54
- Příspěvky: 485
- Registrován: 06 úno 2010 21:05
- Bydliště: Uherské Hradiště
Re: Vhodné profily kormidel
Rovná desku je nejméně citlivá na změnu rychlosti - hodně, ale opravdu hodně zjednodušeně napsáno. Já jsem s tím prakticky laboroval jen jednou - na Albatrosu D.II. Nejprve jsem "chytře" - v domnění, že eliminuji nutnost potlačení vrtule při motorovém letu - vyrobil VOP nosnou. Současně zvládnout motorový i klouzavý let nemožné - pro mne a v té době. Potom jsem udělal symetrický stabilizátor a rovnou výškovku - jako u předlohy. Jakmile bylo nutné pohnout s výškovkou, obdobné problémy jako u nosné VOP. Takže jsem pokorně skončil u rovné desky. Teď dělám VOP jakoby nosné, ale jen díky většímu sbroušení HN a OH - takže je to spíš o pocitech.
0
-
- Reakce: 14
- Příspěvky: 1466
- Registrován: 09 úno 2010 19:20
- Bydliště: Ostrava
Re: Vhodné profily kormidel
Asi budu mluvit do teorie, o které vím jen základy (Tondo promiň).
Nosný profil má při větší rychlosti větší vztlak (zjednodušeně řečeno), takže při každé změně rychlosti se model chová jinak. U výškovky se tak při větší rychlosti (třeba v motorovém letu) model chová jako potlačený (výškovka má větší vztlak) a naopak.
Já s tímto faktem bojoval kdysi i u RC motorového modelu. Křídlo mělo profil Clark Y, tedy nosný, a při každém přidání plynu bylo nutno tlačit výškovku (model byl "natažený"). Má-li nosný profil výškovka, účinek je, jak jsem zmínil výše, opačný.
U volné minimakety to ale není jak korigovat během letu.
D
Nosný profil má při větší rychlosti větší vztlak (zjednodušeně řečeno), takže při každé změně rychlosti se model chová jinak. U výškovky se tak při větší rychlosti (třeba v motorovém letu) model chová jako potlačený (výškovka má větší vztlak) a naopak.
Já s tímto faktem bojoval kdysi i u RC motorového modelu. Křídlo mělo profil Clark Y, tedy nosný, a při každém přidání plynu bylo nutno tlačit výškovku (model byl "natažený"). Má-li nosný profil výškovka, účinek je, jak jsem zmínil výše, opačný.
U volné minimakety to ale není jak korigovat během letu.
D
0
-
- Reakce: 31
- Příspěvky: 2406
- Registrován: 04 pro 2010 17:44
- Bydliště: Brno
Re: Vhodné profily kormidel
Ano, rovnou deskou člověk nic nerizkuje. Já to dělám tak, že je li konstrukční, pak lepím z lišt vysokých tak, jak bude maximální výšku profilu. Pak brousím pouze vrch do velmi nízkého profilu cca 2 -3 %. S takovou VOP nemívám problémy.
0