Re: Který Balakryl
Napsal: 11 říj 2011 17:46
To je nějaké zakleté téma... posílal jsem toto:
1) potažení kostry papírem Kashmir 6g (8,6g, 11g) – asi jde i jiný, ale
nezkoušeli jseme. Papír je na kostru přilakován lepicím lakem.
2) vypnutí potažené kostry vodou nebo lihem (rozprašovačem či
pistolí)
3) vypnutí potažené kostry velmi zředěným vypínacím nitrolakem
4) přetření nitrolakem zpevněného papíru zředěným akrylátovým lakem
(balakryl, sportakryl). Štětec je třeba namočit do laku hodně a
nešetřit, na potahu vznikne jakési „jezírko“. Po zaschnutí se na papíru vytvoří
film, který v závislosti na poměru zředění (lak/voda) zacelí více či méně póry v
potahu. Většinou stačí jedna, dvě vrstvy. Povrch je hladký, jako když potahujete
kondenzátorákem. Poněkud komplikovanější je to u ocasních ploch, kde
díky tenkému profilu (0,5-0,8mm) hrozí slepení horního a dolního potahu.
Při troše pečlivosti to jde ale zvládnout.
Potahový papír balakrylem získá pružnost a pevnost bez nadměrného
pnutí, takže je možné při stavbě konstrukce použít tenké průřezy pevnější balzy.
Další plus je zvýraznění kostry pod potahem - to je např. použitelné pro
imitaci portů na křídle na konstrukcích z WWI.
5) nástřik barvou
Ještě Feldo pro Tebe: zajdeš si do obchodu, koupíš si plechovku balakrylu (prostě nějakou zkus), otevřeš plechovku, odleješ trochu do lahvičky od celaskonu, doleješ vodou - správný poměr si musíš vyzkoušet, ale 1/1 nic nezkazíš. Zavřeš lékovku a protřepeš. Otevřeš lékovku se zředěným balakrylem, vezmeš do pravé (levé) ruky štětec (s měkkými bohatými chlupy) , namočíš do lékovky, mírně otřeš o okraj, přiložíš štětec k náběžné hraně a táhneš kolmo k hraně směrem od náběžky k odtokovce tak,aby štětec po potahu klouzal. Takto uděláš 2-3 tahy. Namočíš štětec znova a postup opakuješ dokud nedojedeš na konec křídla. Povrch bude jedno jezírko, hodně zvrásněný, jako je vidět na fotce od Roberta. Kaluží si nevšímej, nech to tak být a křídlo to už dál zvládne za Tebe. Po zaschnutí zkoumej kolik dírek zůstalo, pokud Ti stav dírek vadí, opakuj postup dokud nebudou dírky žádné. Howgh. M.
1) potažení kostry papírem Kashmir 6g (8,6g, 11g) – asi jde i jiný, ale
nezkoušeli jseme. Papír je na kostru přilakován lepicím lakem.
2) vypnutí potažené kostry vodou nebo lihem (rozprašovačem či
pistolí)
3) vypnutí potažené kostry velmi zředěným vypínacím nitrolakem
4) přetření nitrolakem zpevněného papíru zředěným akrylátovým lakem
(balakryl, sportakryl). Štětec je třeba namočit do laku hodně a
nešetřit, na potahu vznikne jakési „jezírko“. Po zaschnutí se na papíru vytvoří
film, který v závislosti na poměru zředění (lak/voda) zacelí více či méně póry v
potahu. Většinou stačí jedna, dvě vrstvy. Povrch je hladký, jako když potahujete
kondenzátorákem. Poněkud komplikovanější je to u ocasních ploch, kde
díky tenkému profilu (0,5-0,8mm) hrozí slepení horního a dolního potahu.
Při troše pečlivosti to jde ale zvládnout.
Potahový papír balakrylem získá pružnost a pevnost bez nadměrného
pnutí, takže je možné při stavbě konstrukce použít tenké průřezy pevnější balzy.
Další plus je zvýraznění kostry pod potahem - to je např. použitelné pro
imitaci portů na křídle na konstrukcích z WWI.
5) nástřik barvou
Ještě Feldo pro Tebe: zajdeš si do obchodu, koupíš si plechovku balakrylu (prostě nějakou zkus), otevřeš plechovku, odleješ trochu do lahvičky od celaskonu, doleješ vodou - správný poměr si musíš vyzkoušet, ale 1/1 nic nezkazíš. Zavřeš lékovku a protřepeš. Otevřeš lékovku se zředěným balakrylem, vezmeš do pravé (levé) ruky štětec (s měkkými bohatými chlupy) , namočíš do lékovky, mírně otřeš o okraj, přiložíš štětec k náběžné hraně a táhneš kolmo k hraně směrem od náběžky k odtokovce tak,aby štětec po potahu klouzal. Takto uděláš 2-3 tahy. Namočíš štětec znova a postup opakuješ dokud nedojedeš na konec křídla. Povrch bude jedno jezírko, hodně zvrásněný, jako je vidět na fotce od Roberta. Kaluží si nevšímej, nech to tak být a křídlo to už dál zvládne za Tebe. Po zaschnutí zkoumej kolik dírek zůstalo, pokud Ti stav dírek vadí, opakuj postup dokud nebudou dírky žádné. Howgh. M.