Oříšek Macchi M.7

Stavba konkrétních minimaket a létání s nimi, foto a video

Moderátoři: Jiří Doležel, Pavel Stráník

Steve
Reakce: 46
Příspěvky: 1350
Registrován: 11 úno 2010 20:18
Bydliště: Napajedla

Re: Oříšek Macchi M.7

Příspěvek od Steve » 23 bře 2025 18:47

V podstatě to tak částečně je.
1) Nepsal jsem, že jsem stavěl podle kitu. Ale že mám názor, že podklady z kitu mají svou váhu.
Nebyla to minimaketa. Měla být, ale chtěl jsem správný počet žeber a to prostě nešlo. Tak z toho bylo "větší RC".
A minimakety nejsou jen Dvacetinky ;)
Není opravdu snadné sehnat podklady pro zbarvení čehokoliv z té doby. Ale našel jsem alespoň barevná schémata.
Bylo to tohle zbarvení - tohle je mě neznámý model, který mě inspiroval ;) :
Obrázek WhatsApp, 2025-03-23 v 10.23.14_a787f660res.jpg
Obrázek WhatsApp, 2025-03-23 v 10.23.14_a787f660res.jpg (22.19 KiB) Zobrazeno 9587 x
2) Vzhledem k tomu pak nebylo nutno řešit podklady na soutěž ;) Model pro radost 8-)
ALE - když píšeš protože barvy podle kitu by bodovači neuznali - jak tedy doložit barevné provedení předlohy? Tohle moje "pruhované"
lze těžko zohlednit nějakým popisem a barevné zbarvení v obecném článku, monografii by se co do validity nemělo brát jako
více než schéma ve stavebnici. Já jsem čerpal i z Windsocka, ale také jsou tam kresby a ne barevné fotky ;)
Obojí je veřejně prezentováno a pokud nejsou jiné zdroje...vždyť nestavíme F4C ;)
I proto jsem dal dotaz na bodovače. Balous, Velc, Němeček, Green... ano a výrobce kitu ne?
Mimochodem - podklad z kitu není dostatečný a ta malůvka z netu ano? To bych se neodvážil tvrdit. U kitařů by nepodložené schéma neprošlo.

3) Zbarvení spodních konců křídel je obecně známo, z čb. fotek lze usuzovat, že byla opravdu červená vlevo a zelená vpravo.
Není důvod předpokládat, že to bylo různé podle typu, zejména u stejné firmy a "stejného" typu (M-5 versus M-7).
Schneidera neřeším, to je nejen kvůli zbarvení specifická věc - jako srovnávat zbarvení S-6A na Schneideru a Spitfire Mk.I v době WWII ;)

4) Nemám v úmyslu dělat vlny, to opravdu ne, ale neuškodí si tedy připomenout, jaké tedy to zbarvení má být (já v tom jasno zatím mám).
Rozhodně by mě zajímalo, jaké podklady obecně tedy mohou být uznány a jaké ne. Obecně, nejen Macchi ;)
Opravdu mě to zajímá a asi nejen mě.
Bylo by škoda postavit model a zjistit, že to bodovači "neberou".
Asi je to spíš do jiného vlákna, ale když už to vyplynulo...
Můj názor je, že pokud to bylo víceméně někde oficiálně, tak je to pro nás použitelné. Jen bych nebral, pokud si to někdo nakreslí sám a nedoloží.
0

Lubomir Koutny
Reakce: 33
Příspěvky: 2630
Registrován: 04 pro 2010 17:44
Bydliště: Brno

Re: Oříšek Macchi M.7

Příspěvek od Lubomir Koutny » 24 bře 2025 09:30

Myslím, že vše podstatné již bylo řečeno. Asi větší část by správně měla být v jiném vlákně řešícím, co jsou ty správné podklady a jak bodovat minimakety, ale to již jasně řekl Pavel Stráník u Avie B-135.
Dnes jsem dodělal poslední věci - větrný štítek před pilota a zafixoval jedno výztužné lano. Člověk by řekl prkotiny, ale přilepit prstolepem ten podivně tvarovaný štítek ve správné poloze se podařilo až na potřetí, s výztužnými lany (rybářskývlasec 0,05 mm) je to při mém stařeckém zraku opravdu náročné a moc tomu nepomůže ani 2.5 dioptrií mých brýlí. Takže zbývá jen zalétání a uvidíme jak se projeví potah vláknitým papírem a zvýšená letová váha.
Přílohy
Hotovo.JPG
Motor s vrtulí.JPG
0

Lubomir Koutny
Reakce: 33
Příspěvky: 2630
Registrován: 04 pro 2010 17:44
Bydliště: Brno

Re: Oříšek Macchi M.7

Příspěvek od Lubomir Koutny » 25 bře 2025 11:29

Dnes v 10 hodin bylo polojasno bezvětří a teplota 12 C tedy optimální podmínky na zalétávání. Marně jsem doma hledal měkkou gumu TAN SS 02/2012
s koeficientem K= 12 na kterou původní model báječně létal, do svazku o délce 365mm se maximálně při teplotě 25C mělo vejit až 1750 otáček.
Takže nakonec jsem se musel spokojit s měkkou TAN 06/2009 3.12 g/m s K= 11,5. Po 4x natočení na polovinu z maxima při zalétávání jsem doma točil na klice dveří do maxima a to bylo 1650 otáček, kdy guma praskla v uzlu. naštěstí této gumy mám libru zaslanou od Donalda Delona z Colorado Spring.
Doma jsem natočil 600 otáček a zkusil první let, byla z toho úzká zatáčka o průměru 8m nízko nad zemí, vychyluji SOP proti zatáčce a natáčím 800. jenže svazek ohnul háček na motorsticku tak, že svazek se vyvlékl a udělal kupu u motoru. Násilné ohnutí háčku proti tahu a jde se na to znovu, SOP hodně doprava a je z toho moc hezký let do výšky asi 8 m, stačím udělat nějakou fotku a jde se domů protože vrtule troch brnká o odtokovku křídla, bude to chtít o jednu korálku více. Musím potvrdit, že Jirka měl pravdu, těch 11,5 g model nějak zásadně neznehodnotilo, dokonce se mi zdá, že drsnější vláknitý papír tomu prospěl.
Přílohy
Ve výšce.JPG
Nad smrkem.JPG
Nad smrkem.JPG (21.97 KiB) Zobrazeno 9447 x
0

Lubomir Koutny
Reakce: 33
Příspěvky: 2630
Registrován: 04 pro 2010 17:44
Bydliště: Brno

Re: Oříšek Macchi M.7

Příspěvek od Lubomir Koutny » 26 bře 2025 11:47

Dnes ráno bylo bezvětří a svítilo slunce, jenže než jsem došel na plácek tak se zatáhlo a v 9 hodin bylo velmi vlhko tak, že i mírně nalakovaný potah se zvlnil, Doma na polovinu z maxima natočený svazek ze stejné gumy od Donalda 3,12 g/m l=360 Nmax 1600 ot a první přízemní let v úzké spirále za 15s. postupně dávám větší výchylku SOP do prava a natahuji VOP, pak třetí let opět na 800 otáček je fantastický, výška přes 20 m čas 30s. Je jasné, že do haly to bude chtít měkčí, nebo tenčí gumu.
Přílohy
Na dostupu.JPG
Nad panelákem.JPG
Stále stpopá.JPG
Sestup.JPG
0

Lubomir Koutny
Reakce: 33
Příspěvky: 2630
Registrován: 04 pro 2010 17:44
Bydliště: Brno

Re: Oříšek Macchi M.7

Příspěvek od Lubomir Koutny » 28 bře 2025 11:22

Protože zalétávání v předchozích testech ukázalo, že dobře seřízeý model stoupá do velkých výšek již na polovinu z maximálních otáček a prakticky neznám halu, kde bych jej mohl natočit naplno (tedy mimo pavilon Z, ale tam se my modeláři v dnešní době nedostaneme), tak jsem dnes dal dp modelu tenčí svazel z gumy 02/2012 K = 12 3,0 g/m o délce 390 mm 2,35 g maximální možné otáčky Nmax =1880 při teplotě 25 C. Doma v teple jsem natočil 900 otáček a šel na plácek, kde bylo asi 7C a chvílemi slabé závany od severu. Let nic moc úzká zatáčka nízko nad zemí a přistání s polovinou otáček čas 12s. Natáčím znova 900. mačkám SOP doprava a natahuji VOP, nyní to vypadá dobře model je ve výšce 5m, ale po 20s se zastavila vrtule asi velké uzly. Zkouším je uvolnit a na zbytek model letí dalších 20s a dělám pár fotek, po přistání zjišťuji , že u korálků je namotaný tenký silon výztužného drátu a ten brzdil vytáčení, doma více jak hodinu opravuji výztužná lanka a pak zkracuji svazek na délku 360 mm, tím ovšem N max bude jen 1750 ot. Pak ještě měním čelní čtítek před pilotem.
Přílohy
Pilot se ětítkem.JPG
U  baráku.JPG
U parku.JPG
0

Lubomir Koutny
Reakce: 33
Příspěvky: 2630
Registrován: 04 pro 2010 17:44
Bydliště: Brno

Re: Oříšek Macchi M.7

Příspěvek od Lubomir Koutny » 30 bře 2025 15:53

Včera pršelo a na neděli byla předpověď špatná, vitr 16 m/s, 7-10C,oblačno , místy déšť. Když jsem šel za poledne na nákup bylo polojasno a vítr jen kolem 2 m/s. Po obědě jsem do Oříška M.7 dal zkrácený svazek 360 mm z gumy 3-0 g/m. doma natočil 800 a šel na plácek, kde byl slabý průvan od severu. Odstartoval jse úplně od parčíku, co možná nejdále od vysokého paneláku.Let byl moc hezkř, možná, že trochu zafungovalo svahové proudění a tak na polovinu z maximálních otáček model nastoupal do výšky asi 8m, stačil jsem zmáčknout stopky a udělat pár mizerných fotek. Model nakonec při sestupu ve výšce 3m narazil do zdi paneláku a za 31 sec, přistál bez poškození v záhoně. Seřízení je optimální, zalétání se povedlo, gumička vyhovuje i pro létání v hale, možná by mohla být ještě o desetinu tenší. Pěkný model je asi stejně výkonný jako jeho první předchůdce, Takže zalétáno.
Přílohy
U vrby.JPG
Na lavičce.JPG
U zdi.JPG
Na uchu.JPG
Stoupá.JPG
0

Lubomir Koutny
Reakce: 33
Příspěvky: 2630
Registrován: 04 pro 2010 17:44
Bydliště: Brno

Re: Oříšek Macchi M.7

Příspěvek od Lubomir Koutny » 03 dub 2025 10:13

Dnes má v poledne pohřeb kamarád a opravdu dobrý člověk Honza Děkaník. Zemřel ve věku 81 let, budeme na něj vzpomínat nejen jako stavitele hezkých minimaket, ale hlavně jako na velmi obětavého a korektního bodovače dvacetinek.
Krásné, slunečné ráno v 9 hodin skoro ještě bezvětří a 10 C. beru tedy nový svazek z gumy 2,9 g/m K=12 smyčka o délce 237 mm do kterého teoreticky by se mohlo maximálně natočit 1870 otáček při teplotě 25 C. Doma v teple točím 900 a jde se testovat na plácek, tam je slabý průvan od severu, startuji tedy hned na kraji parčíku. Let mizerný v ůzké levé zatáčce ve výši 1m a brnkání vrtule o okraj křídla, čas 12s. Natáčím znova již venku 900 a silně namačkávám SOP do pravé zatáčky, mačkám stopky a startuji za úplného klidu, nádherný let v blízkosti parčíku a nad ním ve výšce asi 6m těsně model míjí větve ořecha, naštěstí konec motoru znamená let do S a nasměrování na střed plácku,stačil jsem udělat několik fotek a koukám na stopky krásných 38s,
Při této teplotě by maximální otáčky byly asi 1400 a let tak 50s, v hale při natočení 1600 a po startu od země pak asi 60s to je odhad pro výšku haly přes 10m výšky.
Přílohy
Na stole.JPG
U borovice.JPG
U ořecha.JPG
Za ořechem.JPG
nad ořechem.JPG
0

Lubomir Koutny
Reakce: 33
Příspěvky: 2630
Registrován: 04 pro 2010 17:44
Bydliště: Brno

Re: Oříšek Macchi M.7

Příspěvek od Lubomir Koutny » 04 dub 2025 18:39

Dnes byl nádherný den škoda, že jsem si nešel zalétat hned ráno, když bylo úplné bezvětří, io jsem měl práci a tak jsem vyrazil s oříškem M.7 až v podvečer, kdy již také bylo klidno a teplo. Již doma jsem do svazku natočil 900 a byl zvědavý, zda se podaří zopakovat včerejší krásný výkon,
Bohužel model silně pohupoval a přistál za 25 s, to bylo velké zklamání.
Tak na druhý let natáčím 1000 otáček, je cítit, že svazek má větší moment. Start je v ůplném bezvětří, model krásně stoupá do výšky 10m, když po 20 s cítím průvan ze severu směrem na vysoký panelák, Nyní se projevuje silné svahové proudění a po dalčích 10s je model vysoko nad dvacetimetrivým panelákem pak se ztrácí za hranou střechy. Vše pozoruje mladý muž s dítětem a říká to je na atřeše a tam asi se nedá vylézt. Ale stal se zázrak, model má ještě ve svazku dost otáček a dojel ke kraji střechy, na moment se zastavil a pak odstartoval, chvíli létal před barákem a pak přistál na okně v sedmém patře, naštěstí otáčky ve svazku pomohly i odtud odstartovat, ještě pár okruhů ve stejné výšce, pak začal klouzavý let a ten vždy přechází do pravé zatáčky velkým S, které model nasměrovalo na střed plácku. Stopky se zastavily na 65s. Asi 20s z toho byl klouzavý let.
Ne nadamo se říká : Čím hloupější sedlák, tím větší brambory! Asi to bylo poslední varování. Model je zalétaný a zdá se výkonnější než ten první lehčí potažený kondenzátorákem.
Přílohy
Stále stouipá.JPG
Start z okna.JPG
0

Odpovědět