Dvacetinka Fokker V.17
Napsal: 20 dub 2023 13:01
Jak jsem se již přiznal, tak od samotného počátku kategorie minimaket jsem nadšencem Fokkerových jednoplošníků z konce WWI, Takže posledním mým výtvorem je dvacetinka V.17. Snažil jsem se sehnat maximum podkladů pro dokumentaci na internetu jsou tři fotky, ale pouze dvě použitelné. Třípohled je malý, Nakreslil jsem svůj vlastní stavební plánek a v průběhu stavby jsem ještě měnil některé detaily, hlavně pak systém hlavice kompletu s celým krytem motoru.
Je mi jasné, že výsledek a porovnáním s výtvorem Jirky Doležela Nieuport Goshawk, M-pist bude působit jako chudý příbuzný. Mým cílem však bylo postavit dvacetinku létající na smyčku gumy TAN SS 3x1 mm, proto musí být model, co možná nejlehčí. Velký problém byl vhodný potah, nejprve jsem zkusil zelený Plyspane 13 g-m2 a na rubu bílou anilinkou dělal bílé pruhy,
Opticky byl výsledek dobrý, jenže ten Plyspane je velmi citlivý na vzdušnou vlhkost (u mé dvacetinky P-63 je na slunci potah napnutý jako kůže na tamtamu, ve vlhku pak velmi povoluje i když je 3x lakován a navíc i barevně stříkán). Proto nakonec jsem zvolil bílý Kashmir 9 g/m2 a ten pak barvil zelenou anilinkou do nepravidelných pruhů.
Výsledkem je dvacetinka o prázdné váze 13g , když na čele náboje vrtule je Pb podložka o váze 1 g, a se dvěma závěsy svazku. Po odstraněných problémech s velmi těsným krytem motoru jsem vzal dvacetinku ven na malý plácek mezi paneláky. Pro jistotu jsem zkusil klouzavý let a musel model hodně natáhnout VOP a dovážit v předu modelářským špendlíkem. Pak jsem do svazku z gumy TAN SS 3,5 gm o délce 450 mm Nmax 2000 ot. natočil jen 400 otáček. Bohužel v tom čase již byl cítit slabý průvan (sotva 1 m/s) já odstartoval proti průvanu. A stalo se. Model rychle v levé spirále nastoupal výšku asi 20m a při tom létal zatáčku těsně kole balkonů dvou paneláků. Bylo jasné, že je tam stoupák, po 15s motor skončil. Ale modek ve stále velké výšce dělal další okruhy, začal dost houpat, ale výšku neztrácel. Konečně okruh trochu dále od paneláků a tam již stoupák není, model přistává na vrcholu velkého jehličnatého keře ve výšce asi 7m. Je jasné, že musím domů pro teleskopickou tyč. Když se vrátím, dost dlouho model hledám, spadl o nějaký ten metr doulů do změti větví. Nakonec jej sundávám dolů za cénu zlomení jedné vzpěry podvozku a ulomení ostruhy.
Je mi jasné, že výsledek a porovnáním s výtvorem Jirky Doležela Nieuport Goshawk, M-pist bude působit jako chudý příbuzný. Mým cílem však bylo postavit dvacetinku létající na smyčku gumy TAN SS 3x1 mm, proto musí být model, co možná nejlehčí. Velký problém byl vhodný potah, nejprve jsem zkusil zelený Plyspane 13 g-m2 a na rubu bílou anilinkou dělal bílé pruhy,
Opticky byl výsledek dobrý, jenže ten Plyspane je velmi citlivý na vzdušnou vlhkost (u mé dvacetinky P-63 je na slunci potah napnutý jako kůže na tamtamu, ve vlhku pak velmi povoluje i když je 3x lakován a navíc i barevně stříkán). Proto nakonec jsem zvolil bílý Kashmir 9 g/m2 a ten pak barvil zelenou anilinkou do nepravidelných pruhů.
Výsledkem je dvacetinka o prázdné váze 13g , když na čele náboje vrtule je Pb podložka o váze 1 g, a se dvěma závěsy svazku. Po odstraněných problémech s velmi těsným krytem motoru jsem vzal dvacetinku ven na malý plácek mezi paneláky. Pro jistotu jsem zkusil klouzavý let a musel model hodně natáhnout VOP a dovážit v předu modelářským špendlíkem. Pak jsem do svazku z gumy TAN SS 3,5 gm o délce 450 mm Nmax 2000 ot. natočil jen 400 otáček. Bohužel v tom čase již byl cítit slabý průvan (sotva 1 m/s) já odstartoval proti průvanu. A stalo se. Model rychle v levé spirále nastoupal výšku asi 20m a při tom létal zatáčku těsně kole balkonů dvou paneláků. Bylo jasné, že je tam stoupák, po 15s motor skončil. Ale modek ve stále velké výšce dělal další okruhy, začal dost houpat, ale výšku neztrácel. Konečně okruh trochu dále od paneláků a tam již stoupák není, model přistává na vrcholu velkého jehličnatého keře ve výšce asi 7m. Je jasné, že musím domů pro teleskopickou tyč. Když se vrátím, dost dlouho model hledám, spadl o nějaký ten metr doulů do změti větví. Nakonec jej sundávám dolů za cénu zlomení jedné vzpěry podvozku a ulomení ostruhy.