Pistácio ISHIDA TW-68
Moderátoři: Jiří Doležel, Pavel Stráník
-
- Reakce: 31
- Příspěvky: 2406
- Registrován: 04 pro 2010 17:44
- Bydliště: Brno
Pistácio ISHIDA TW-68
Koncem šedesátých let byly v odborných leteckých časopisech popsány dvě verze japonského dopravního letounu s vertikálním startem a přistáním.Tehdy jsem nejprve měl jen to málo, co bylo otištěno v L+K, ale byl tam 3 pohled i barevné schema. Napřed chtěl jsem si postavit pistácio tohoto letounu s funkčním překlápěním křídla, což jsem nejprve zkoušel na stínové polomaketě. Zjistil jsem však, že nejsem hodinář, abych to zvládl do funkční dokonalosti při tak malých rozměrech. Přechod z visení do normálního letu nebyl spolehlivě zvládnutý a protože pistácio již bylo značně rozestavěné, tak jsem se spokojil s tím, že křídlo bude trvale v poloze pro horizontální let. Takže vlastně jen dvoumotorák s poměrně velkými pětilistými vrtulemi. I tak bylo zalétávání dost náročné a při létání vždy bylo třeba zkušeného pomocníka, kterého dělal syn Petr. Nakonec se podařilo tento zajímavý model vyladit na nejlepší soutěžní let v Prostějovské hale 51 sec. Nyní po třiceti letech jsem v jedné krabici tento model objevil i s původními svazky, jenže nebyl po ruce onen zkušený pomocník. Natáčení modelu zaseknutého mezi prkénky lavičky na mém plácku to byl horor, nakonec jsem natočil sotva třetinu z onoho maxima uvedeného na sáčku s gumičkami. Let tomu pak odpovídal, pomalý v horizontu sotva 10 s. Inu chce to své, bez dobrého pomocníka nelze žádné zázraky očekávat. Ale možná, že se najde expert, který to dotáhne k dokonalosti i s tím vertikálním startem, překlopením a horizontálním letem. Tento typ by si to zasloužil!
0
Re: Pistácio ISHIDA TW-68
Tohle letadlo začalo vznikat v roce 1985.
Článek v L+K uvádí jen historii, kresbu a mušku. O barevném schématu nevím, I Google našel jen skicy.
Takže je otázka, zda to bylo dotaženo do letuschopného stavu.
A to je škoda, protože je to zajímavá záležitost
I když funkční překlopné křídlo by potřebovalo I ten funkční "ventilátor" ve VOP.
Ale podobných projektů bylo dost, některé i letuschopné.
Třeba Tondův Canadair CL-84 Dynavert. Možná i Short 184 (nebo 186? Z hlavy nevím).
No a sériový V22, který zdokumentován je asi nikdo stavět nebude.
Článek v L+K uvádí jen historii, kresbu a mušku. O barevném schématu nevím, I Google našel jen skicy.
Takže je otázka, zda to bylo dotaženo do letuschopného stavu.
A to je škoda, protože je to zajímavá záležitost
I když funkční překlopné křídlo by potřebovalo I ten funkční "ventilátor" ve VOP.
Ale podobných projektů bylo dost, některé i letuschopné.
Třeba Tondův Canadair CL-84 Dynavert. Možná i Short 184 (nebo 186? Z hlavy nevím).
No a sériový V22, který zdokumentován je asi nikdo stavět nebude.
0
-
- Reakce: 14
- Příspěvky: 1466
- Registrován: 09 úno 2010 19:20
- Bydliště: Ostrava
Re: Pistácio ISHIDA TW-68
A co tak Bell XV-15?
Na toho je podkladů dost.
Akorát má asi málo křídel.
Na toho je podkladů dost.
Akorát má asi málo křídel.
0