Nejbližší akce

26.04.2024

Hluk 2024 - jaro

25.05.2024

AIR RACES BRNO 2024

01.06.2024

Rakovnické minimakety 2024

Openscale 2016, Brno-Medlánky 28. a 29.5.2016

Hned na začátku chci předeslat, že reportáž vznikla s odstupem dvou let poté, co obvyklý reportér z objektivních důvodů na napsání reportáže rezignoval. Bude to tedy spíše jen rekapitulace faktů bez nějakých zvláštních postřehů.

Pro tento rok hlavní pořadatel v osobě Pavla Vysočana rozhodl, že po předchozích diskuzích vyčlení jako speciální kategorii minimakety letadel, spadajících do období 1.světové války. Sponzorem této kategorie byla firma Alfamodel Tondy Alferyho spolu s Jirkou Doleželem. Kromě nich byl dalším sponzorem ÚMČ Brno - Medlánky. Rozšířil se tak počet modelů cca o jednu třetinu. Hlavně stavebně aktívní jedinci tak mohli uplatnit širší škálu svých modelů. Mezi účastníky se objevili i pamětníci začátků této kategorie Dušan Sedlár z Trnavy a Ján Kuchta z Pezinoku.

Adam Jakeš a Jiří Doležel při hodnocení modelu Pfalz D.IIIa Antonína Alferyho

Adam Jakeš a Jiří Doležel při hodnocení modelu Pfalz D.IIIa Antonína Alferyho

Bodování se ujali Ivan Horníček s Dušanem Garbou a Jirka Doležel s Adamem Jakešem, jako supervizor pak Pavel Stráník. Každá dvojice hodnotila všechny modely, ale jen polovinu tabulky statického hodnocení. I tak bodování cca. 25 modelů zabralo téměř čtyři hodiny. Během bodování Luboš Koutný zalétával a ladil modely svých svěřenců z modelářského kroužku na ploše letiště.

Shluk soutěžících kolem postu časoměřičů

Shluk soutěžících kolem postu časoměřičů

Protože předpověď slibovala v neděli zhoršení počasí, bylo upuštěno od rozdělení letových pokusů striktně na sobotu a neděli a bylo jen na soutěžích, kdy starty uskuteční. Soutěžní létání bylo zahájeno kolem třetí hodiny odpoledne. Jako vždy první do vzduchu vypustil svůj model Luboš Koutný, jehož Mr. Smoothie, létající v kategorii M-min, našel silný stoupavý proud. Model během krátké chvilky vystoupal do velké výšky, a tak o maximu nebylo pochyb. I druhý start se mu náramně povedl a tak jako jediný zaletěl obě maxima. Pěkné lety předváděli tradičně Tonda Alfery s Nieuportem 28 a Bristolem M1C, Petr Kolář se Sopwith Swallowem a Jirka Doležel s Morane Saulnier N i s Albatrosem D.XI. Všichni tři, mimo Tondova Bristolu M1C, létali s těmito modely v soutěži prvoválečných předloh. Letovými výkony, díky poslednímu letu v termice, se jim přiblížil i Dušan Garba se stařičkým Akromasterem. Dlouhé lety předváděl i Tomáš Heinl, jeho Atlas C4M Kudu je však stavěn dle plánku se zjednodušeným trupem, takže celkově doplatil na slabou statiku. Jirka Doležel opět přivezl něco zvláštního, tentokrát hydroplán s protiběžnými vrtulemi Kawanishi E15K Shiun. Jeho druhý model, Aichi M6A1-K Nanzan, zůstal tentokrát dlužen své pověsti létavého modelu. Výškové lety, i když ne příliš dlouhé, předváděl Radek Čechlovský s Ta-152 H.

Vítěz kategorie M-min Antonín Alfery s Bristolem M.1C

Vítěz kategorie M-min Antonín Alfery s Bristolem M.1C

Celkové výsledky nijak nepřekvapily. Soutěž dvacetinek vyhrál Tonda Alfery s Bristolem M1C, před Lubošem Koutným s Pearson-Williams "Mr. Smoothie", třetí byl tentokrát Dušan Garba se Spinks Akromasterem. Brambora zbyla na Petra Koláře s Mig-3. Soutěž 1.WW vyhrál opět Tonda Alfery, tentokrát s modelem Nieuport 28 před Petrem Kolářem se Sopwith Swallow a Jirkou Doleželem s Morane Saulnier N. Mezi žáky byl nejlepší Jiří Doležel mladší s ITOH Eaglet N.62 před Janem Pavlíkem s HL-2.

Součástí Openscale je tradičně i Schneiderův pohár - hromadné starty se závěrečným fly-off maket letadel, které se účastnily nebo byly připravovánby pro tuto soutěž. Soutěž se létala v sobotu v podvečer, kdy už vítr zcela zeslábl. Jako první soutěž opustil Jiří Doležel se Savoia Marcheti SM-65, po něm, díky špatnému startu, favorit Tonda Alfery s Curtiss R3C4. Finále tak bylo záležitostí Adama Jakeše s Deperdussin Hydro-monoplane a Luboše Koutného s Bernard H.V.220. Lubošův model vyletěl sice výrazně výše, ale po motorovém letu následovala sestupná spirála. Vítězství tak patřilo Adamu Jakešovi.

V kategorii historických BV-min se sešli jen tři soutěžící, takže nikdo nevyšel naprázdno. Vlastík Šimek s Caudronem i Jirka Doležel s Defiantem dosáhli tří maxim. Rozlétávání muselo mít dvě kola, protože v tom prvém oba opět zaletěli maximum. Nakonec byl úspěšnější Vlastík Šimek. Třetí místo obsadil Luboš Koutný s Mig-3.

Závěrečné vyhodnocení proběhlo stejně jako úvod a bodování v prostorách restaurace U Křivé vrtule. Nejlepší soutěžící byli odměněni diplomy, poháry a věcnými cenami. Velký dík patří hlavně hlavnímu pořadateli, jeho ochotným pomocníkům v roli časoměřičů a všem sponzorům.

[Dušan Garba]

Výsledková listina kategorie M-min 1:20

Výsledková listina soutěže dvacetinek z I. světové války

Fotogalerie (foto Ivo Čerešňák, Ján Kuchta)