Nejbližší akce

26.04.2024

Hluk 2024 - jaro

25.05.2024

AIR RACES BRNO 2024

01.06.2024

Rakovnické minimakety 2024

Openscale 2011, Brno-Medlánky 28. a 29.5.2011

Deštivé sobotní ráno (foto Felda)

Deštivé sobotní ráno

19.ročník Openscale má v celé historii této kultovní dvacetinkářské soutěže jeden primát - cela sobota propršela. I když předpověď slibovala ustávání deště, skutečnost v Brně byla diametrálně odlišná a pršelo, tu méně, tu hustěji, celou sobotu až do večera. Další nemilé překvapení čekalo pořadatele na samém počátku, když se zjistilo že část restaurace U křivé vrtule, kde bodování obvykle probíhalo, mají obsazenu počítačoví "letci" na simulátorech. To se nakonec vyřešilo a bodování probíhalo ve velkém párty stanu naproti. Jak vždy bývalo na první jarní soutěži zvykem, k vidění byla celá řada nových dvacetinek. Nemá cenu popisovat jednotlivé modely v textu, jsou v vidění ve fotogalerii, roztříděné tentokrát na novinky a to ostatní, doplněné popisky. Neustávající déšť přiměl pořadatele po skončení bodování k rozhodnutí, že letová část soutěže se přesouvá na neděli, a tím byl sobotní program ukončen. I když ne až tak docela, někteří, pohříchu právě místní, odjeli domů, avšak ti co do Brna vážili nějaký ten kus cesty zasedli k hospodskému stolu a následovala několika hodinová diskuze. Na přetřes přišla jak témata z techniky stavby, z nichž největší emoce vzbudila problematika sochání a barvení pilotů, tak i pikantní historky z modelářské historie.

Zahájení soutěže obvyklým briefingem

Zahájení soutěže obvyklým briefingem

Nedělní ráno bylo přesným opakem soboty, modrá obloha a mírný postupně slábnoucí vítr vanoucí podél letiště dávaly naději, že nedělní počasí nám vynahradí sobotní nečas. Škoda jen že výprava minimaketářů z Prahy odjela domů už v sobotu večer a tak jejich nádherné dvacetinky nedostaly šanci v soutěži uspět. Naopak se ale objevili tři žáci z modelářského kroužku vedeného Lubomírem Koutným s obligátními dvacetinkami Dornier Komet. Zpočátku nastalo, jako pokolikáte už, zmatené pojíždění kolony aut po kraji letové plochy Aeroklubu Medlánky ve snaze najít to správné místo ke startu. První zvolené startoviště u větrného pytle v křížení vzletové a pojížděcí dráhy vzbudilo nelibost Aeroklubu a byli jsme vykázání do nejnižší partie letiště, proslulé velkou turbulencí za nedalekým hřebenem kopců. Naštěstí byl letos vítr tak slabý, že tento efekt nebyl tak moc patrný. Zde se pak za neustále se lepšícího počasí odlétala převážná část soutěže. Kolem poledne pak vítr ustal docela a vládu nad letištěm převzala termika. Takové počasí bylo přímo ideální pro zalétávání nových modelů, čehož také většina jejich majitelů využila. Vůbec se letos hodně zalétávalo a zkoušelo, ve vysoké trávě se všude vynořovaly polopostavy vrhající a zase hledající své modely. Naštěstí v panujícím bezvětří místo dopadu bývalo jen zřídka podstatněji vzdáleno od místa startu. Bližší informace z letové části soutěže jsou také součástí doprovodných textů ve fotogalerii.

Vyhlášení výsledků a předávání cen

Vyhlášení výsledků a předávání cen

Ukončení Openscale proběhlo opět ve velkém party stanu, kde starostka Medlánek vítězům všech vyhlášených kategorií předala poháry, diplomy a ceny. Jak to vlastně všechno dopadlo se můžete dočíst v níže přiložených výsledkových listinách.

Na závěr této stati bych se ještě rád podělil o pár mých postřehů. Tohoto ročníku se zúčastnilo 19 minimaketářů s 29ti dvacetinkami, to je ovšem počet modelů předložených ke statickému hodnocení. V letové části soutěže pak chyběli čtyři soutěžící se šesti modely. Na první pohled čísla tak nějak v normě, ale překvapující je počet nových dvacetinek - 14 nových modelů, to je číslo které skoro bere dech a svědčí o tom že dvacetinky se zase, spíš pořád, stavějí. Ale není to jen otázka počtu, zaznamenali jsme i technologický posun, čtyři modely, z toho tři nové, byly postaveny z polystyrenu. A co je nejdůležitější, stavba dvacetinek z polystyrenu opustila složitou a nerozšiřitelnou cestu vakuování do negativních forem a ukázalo se že i obyčejným "vysocháním" se dají stavět krásné a hmotnostně zcela konkurenceschopné dvacetinky. Ne že by to bylo něco úplně převratného, pamětníci vzpomenou na propagátory stavby dvacetinek z polystyrénu Lubomíra Samsona a Zdeňka Podušku, ale nynější modely jsou materiálově a technologicky o hodně velký kus dál. Co už však takové nadšení vzbudit nemůže je jistá uniformnost nových dvacetinek - jeden motor, jedno křídlo a dost. Vrcholem složitosti je zatahovací podvozek, ale takový, no .... Oproti loňsku žádný víceplošník, žádný vícemotorák, žádná netradiční koncepce - to je stav do kterého tuto kategorii směřují stávající pravidla, respektive systém výpočtu nadhodnocení. Nezbývá než věřit, že invence dvacetinkářské špičky byla vytížena zkoušením technologie stavby z polystyrenu a až uznají že je správný čas, přijdou na řadu i složitější předlohy - skulinka v pravidlech by tu byla.

[Felda]

Výsledková listina kategorie M-min 1:20 ve formátu PDF (78kB)

Výsledková listina Petříkova poháru kategorie M-min 1:20 ve formátu PDF (77kB)

Fotogalerie (foto Felda, Jozef Böhm, Ruja)

Letošní novinky

foto Felda

Neokoukaná předloha ...

foto Ruja

Co se letů týká, jak...

foto Felda

Nieuport XI Bébé Mic...

foto Felda

IAR-822 Tomáše Heinl...

foto Ruja

Skutečnost však byla...

foto Felda

Kawasaki Ki-78 Anton...

foto Ruja

Ki-78 nejen nádherně...

foto Felda

Macchi MC-202 Petra ...

foto Felda

Petru Kolářovi při n...

foto Böhm

Pěkný soutěžní vzlet...

foto Felda

Avia BH-9 Petra Kolá...

fotoBöhm

Petr Kolář svou Avii...

foto Felda

Velice pěkné, čistě ...

foto Böhm

Bede 4 si na Medlánk...

foto Felda

Jodel Bébé 9 je také...

foto Ruja

Velice hezký Jodel E...

foto Felda

Caudron 714 Martina ...

foto Felda

Farman F.380 Vladimí...

foto Böhm

Farman F.380 Vladimí...

foto Felda

Novotou ještě vonící...

foto Ruja

Dušan svého nového M...

foto Felda

... aby s ním stihl ...

foto Felda

Fokker D.VII Roberta...

foto Felda

Messerschmitt Me-209...

foto Ruja

I když Me-209 Petra ...

foto Ruja

I Pavel Stráník svéh...

foto Ruja

... konec nadějným l...

foto Felda

Nové dvacetinky Medw...

foto Felda

Antonín Křižka otec ...

foto Ruja

Pavel Vysočan otec z...

Dvacetinky více či méně letité

foto Felda

Arsenal VG-39 Standy...

foto Felda

P-51H Mustang Lubomí...

foto Felda

Canard Michala Křepe...

foto Böhm

Pro dvacetinku Šmolí...

foto Felda

PAC 750 Tomáše Heinl...

foto Böhm

Spolehlivý PAC 750 z...

foto Felda

Bell P-39 Airacobra ...

foto Böhm

Vítěz letošního Open...

foto Felda

I když Wigh Quadrupl...

foto Böhm

Otec a syn Alferyové...

foto Ruja

Start v netradičním ...

foto Ruja

Fokker Dr.I Martina ...

foto Felda

Heinkel He-112B Pavl...

foto Ruja

Heinkel Pavla Strání...

foto Felda

Focke-Wulf Ta-152C D...

foto Böhm

Dušan Garba startují...

foto Felda

Jozef Böhm pro letoš...

foto Ruja

Petr Kolář jako již ...

foto Ruja

Ani ulomené křídlo j...

foto Ruja

Jako každoročně se o...

Několik fotek dokreslujících atmosféru soutěže

foto Felda

Roberta Pajase ani u...

foto Felda

Statické bodování pr...

foto Felda

Pohled na část model...

foto Böhm

Nad vystavenými mode...

foto Böhm

Vladimír Alfery a Ro...

foto Böhm

Enrique Maltz a Anto...

foto Böhm

Protože déšť ne a ne...

foto Böhm

Nedělní, už slunečné...

foto Böhm

Dušan Garba věnoval ...

foto Ruja

Kolona aut přemisťuj...

foto Felda

Neúnavní časoměřiči ...

foto Böhm

Petr Kolář není tak ...

foto Böhm

Zpracování výsledků ...

A největší zážitek letošního ročníku Openscale?

foto Ruja

Tonda Alfery se leto...

foto Ruja

Studie trajektorie l...

foto Felda

Kolem poledne však j...

foto Böhm

... a ještě lepší le...

Na závěr pár fotografií dokumentujících techniku přípravy dvacetinky k letu

foto Böhm

Klasický způsob, pom...

foto Felda

Soutěžící si model d...

foto Böhm

Model je upnut do ně...

foto Ruja

Není-li pomocník a n...